Puch en Tomos Club Vlaanderen

Back to the sixties:
De persoonlijke puch- en tomosgeschiedenis van Fred Bruins






Puch was het cultsymbool van de jonge welvaartsgeneratie en stond in die tijd gelijk met vrijheid, en verschafte de eigenaar identiteit. Puch stond voor "a special way of life".

Op 7 Maart 1967 zou eindelijk mijn droomwens in vervulling gaan: de wettelijke voorgeschreven leeftijdsgrens van 16 jaar om op een bromfiets te mogen rijden was een feit geworden. Het illegaal brommer rijden was verleden tijd ;-)

Ik was al een aantal maanden van tevoren op zoek naar een 2e handsbrommer. aanschaf an een nieuwe (Puch) bromfiets was voor mij geen haalbare kaart: met de opbrengst van 15 gulden per week als krantenbezorger ging dit doel aan mij voorbij.

We schrijven medio december 1966: de Firma Roerade in de Zoutziederstraat te Rotterdam was bezig met een restauratie van een Tomos 3L uit 1965, in zwarte uitvoering (nog in de originele lak). Deze brommer was voorzien van een chrome tank, driebak, handgeschakeld & gekoeld via de ventilator op het vliegwiel, had een 15mm carburateur met een dikke sigaaruitlaat.
Om de 2 à 3 weken ging ik even kijken hoe het er mee was. In de 2e helft van februari 1967 nadert de Tomos uiteindelijk zijn voltooiing. Nu nog een proefrit maken, zo dacht ik erbij. Aangezien ik echter nog geen 16 was heb ik dit onderdeel helaas moeten uitbesteden aan mijn neef die al te graag de test uitgvoerde. Het Tomosje doorstond deze proef met glans.
Een week voor mijn verjaardag was het zover: ik was de trotse eigenaar van een Tomos 3L en dat voor de prijs van 275 gulden. Ruim 1,5 jaar bleef dit zo en dit zonder technische problemen. Als ik er nu aan terugdenk, dan betreur ik nog steeds dat ik deze heb verkocht voor de som van 375 gulden, ook al was dat toen veel geld.

In mijn´Tomosperiode´ is Puch toch altijd in mijn gedachten aanwezig geweest. Zo heb ik na de verkoop van m´n Tomos uiteindelijk dan toch de felbegeerde Puch Skyrider type VS50 D gekocht bij de Firma (Jan) Snelders, Vierambachtstraat te Rotterdam. Dit, voor de prijs van 920 gulden.
Het betrof een twee handbak, in zwart met rode uitvoering met rood-chrome tank en rode gereedschaptrommel. Helaas heb ik maar 4 maanden plezier gehad aan deze brommer. Dit, omdat de Puch bij een verkeersongeval total loss werd verklaard. Het Puchtijdperk werd hiermee (tijdelijk) afgesloten ;-(

Een andere periode brak aan, waarbij de puchjes werden uitgerust met hoge sturen, verstelbare sproeiers, ding-dong-bellen, andere tandwielen & grotere carburateurs. Ook de bijhorende kleding mocht niet vergeten worden: zwarte nappa jas, een lange sjaal die slechts eenmaal om de nek geslagen werd zodat er nog een flink stuk op je rug hing, lange haren die schuilgingen onder een rode geruite pet en het typische uilebrilletje en ´most of all´ het geliefde Puchmeisje in de verschijning van een mooie blondgelokte langbelaarsde, kortgerokte schoonheid van de jaren zestig & zeventig ;-)

Als deze duopassagiere achterop wilde plaatsnemen, dan moest zij eerst op een steun gaan staan, beentje overzwaaien & voorzichtig neerdalen op het bagagerek. Zoniet, dan klapte zij uit haar strakke (mini) rokje. Verder hield deze jiongedame haar handen om het middel van de bestuurder, startte deze de motor en hop: weg met de vlam in de pijp. Het typische geluid van de Puchmotor zal ik nooit vergeten, te wijten aan de sigaaruitlaat zonder einddemper. Een helm was toen nog niet verplicht dus hoorde je dit geluid extra goed.

´s Zomers op hete dagen trok ik met vrienden & vriendinnen op de Puchies naar het strand. Heerlijk verkoelend was dat en dan de wind door je haren laten wapperen.

Brommers zijn altijd een belangrijk onderdeel in mijn leven gebleven. Zo maak ik voor het woon-werk verkeer nog steeds gebruik van dit functionele vervoermiddel, weze het nu enkel om het fileprobleem te omzeilen. ´Freedom on Wheels´, weet je wel.

Mijn verhaal kreeg echter nog een aardig vervolg:
Geïnspireerd door mijn Puch- & Tomosrelaas uit de jaren ´60, ondersteund met beeldmateriaal, krijgt ook mijn zoon op een gegeven moment belangstelling voor deze bijzondere gekke tijd en het heerlijke ´Puchgevoe´ dat hiermee samenging.
Medio november 2000 had mijn zoon (toen 18 jaar) het Bromfietsblad gekocht. Op een gegeven moment kwam hij bij mij met de vraag: "Pa, ik loop al een tijdje met de gedachte rond om me een 2e-hands Puch aan te schaffen; wat denk je hiervan ?" Nou, pa was zeer verrast en ingenomen met dit grandiose idee. Het Puchbloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Via een advertentie uit het Bromfietsblad zijn we terecht gekomen bij Almost Classic in Vlaardingen, en zo hebben we bij Hans de Wit op 27 Januari 2001 een goudgroene Puch Skytrack MV-50 gekocht. Het betrof een tweevoetbak uit 1973 ( in B-staat) met frame/motor nr.5514663.
Het restauratieproject kon beginnen.

Vanaf dit moment was bij mij het Puchvirus in alle hevigheid losgebarsten. Na een volledige restauratie van 6 maanden waarbij de totale brommer is aangepakt was het op 15 Juli zover: de 1e rit kon gemaakt worden. Een machine waar eerst geen leven meer in zat kwam nu weer tot leven. Toen ik hem startte deed hij het meteen. Wat er op zo´n moment door je heen gaat is niet te beschrijven: het Puchgevoel van ´toen´ was weer helemaal terug.

Inmiddels is er met de Skytrack ruim 4500 km mee gereden & dit, zonder problemen. Naast de Puch Skytrack bezit ik nog 3 andere Puchjes: een Puch Skyrider type VS50 D driehandbak uit 1968 met frame/motor nr.9110911, een kikkerbek in zwart met rode uitvoering met rood/chrome tank & rode gereedschapstrommel. Deze werd gekocht bij een particulier uit Tilburg op 1 September 2001. De puch verkeert in nieuwstaat: alles is origineel en er staan slechts 8846 kmtjes op de teller.
Verder: ook nog het kleine broertje van de klassieke Puch, specifiek aangekocht voor de korte afstanden: een Puch Maxi-S type: uitvoering ´Nostalgie´, bouwjaar1978. Ook deze is nog in de originele staat. Kleur:superzwart met rode biezen langs de slijkborden/frame, alsmede op de velgen. De hang naar grootmoeders´ romantiek wordt op deze Maxi sterk voelbaar & grootmoeder mocht willen dat zij in dit tijdperk geleefd had ! Voor de volledigheid: frame/motor nr. 9531412. De vierde afgebeelde is een Puch Maxi Sport uit 1980 met frame/motor nr. 9587308. Uitvoering: oranje kleur met een chroom voorspatbord & knipperlichten zowel voor als achter. Deze brommer heb ik nieuw gekocht op 10 Juni 2005: hij had immers slechts 2-km op de teller ! De brommer is afkomstig uit ´Germany - Verkaufsburo Heilbronn - Karlstrabe 37 - 7100 Heilbronn´. Kompleet met de originele papieren, zoals Puch Instructieboekje / Puch Technische gegegvens / Puch Garantiebewijs / Puch Garantie / Elektrisch Schema & een Algemeen wettelijk goedkeurings Nr.8192 g ( All gemeine betriebs erlaubnis nr.).

Tot zover dit persoonlijk verhaal van vroeger en nu. Hopelijk had je er wat aan.
Puchs !


F.W. Bruins



vroeger

nu

Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539