Puch en Tomos Club Vlaanderen

RESTAURATIETIPS VAN SWA



Beschermen van oude en nieuwe velgen


Bij de aanschaf van nieuwe velgen moeten we er voor zorgen dat deze zo lang mogelijk nieuw blijven. Een velg roest van binnen naar buiten, dus moeten we de binnenzijde van de velg waar later de binnen en buitenband op dienen te komen goed beschermen. Dit kan ook nuttig zijn bij een oude opgekuiste velg. Hiertoe dient men dan eerst de buiten en binnenband te verwijderen evenals het velgenlint. Eventuele roest met een zachte ijzeren borstel verwijderen. Daarna gelden voor beide velgen (oud en nieuw) het volgende:

Eerst behandelen we de hiel van de velg. Dit is de opstaande rand waartegen de buitenband rust. Zoek hier naar gaten. Er zijn namelijk normaal gezien in elke hiel 4 gaten ( 2 gaten op 5 cm uit elkaar en het volgende paar gaten 180° verder) Deze dienen om de hiel te verluchten maar zijn zeer vatbaar voor roest. In de handel vind je Anti-roest voor holle ruimtes ( Terrosson – Tectyl – Protector enz) in spuitbussen met een fijn rietje. We spuiten dit product via het rietje in de gaten tot het product er langs alle kanten uitloopt. Daarna de velg 180° draaien en de volgende gaten .Dit zowel links als rechts. Best de velg op een krant of dergelijke houden en zorgen dat het product overal in de hiel zit. Belangrijk is hier dat je product neemt voor Holle Ruimten. Produkt is zeer vloeibaar en kan tot in het kleinste gaatje. Velg daarna laten rusten en uitlekken. Anti roest kan dan opstijven. Dit product blijft kleverig en wordt wel stijf maar niet hard. Is onschadelijk voor chroom en kan makkelijk nadien worden verwijdert met een schone doek (eventueel wat white spirit of petroleum).Laat alles een dag rusten.
Kijk na of er geen spaken door de nippels steken aan de binnenzijde ( waar je velgenlint later komt). Eventuele scherpe puntjes bijwerken. Neem nu Hammerit Transparant Vernis en smeer daarmee de binnenzijde van je velg in. Ook op de nippels aan binnenzijde. Hammerit is een sneldrogende vernis die rechtstreeks op metaal kan worden gezet. Dus ook goed voor bouten ,moeren,remhendels aan de remtrommels na opschuren enz. Na een uurtje kan je een tweede laag aanbrengen. De vernis is bijna niet zichtbaar op het chroomwerk. Na een 2-tal uurtjes kan het velgenlint weer worden geplaatst en nadien de binnen en buitenband. De flanken van de buitenband kunnen worden opgefrist met wat bandenzwart of kleurloze schoensmeer.




Motor uit het frame halen en terugplaatsen


Handelingen vooraf:
- Indien mogelijk is het aanbevolen de motor even te laten draaien opdat de motorolie even kan opwarmen en beter kan worden afgelaten. Controleer of er in de olie geen metaaldeeltjes zitten.
- Zorg dat de bromfiets stabiel staat op zijn staander.
- Tap de motorolie af ( onderaan het zijdeksel en bij voetschakeling via de aftapplug op de schakeldoos onder het blok).
- Sluit de benzinekraan en verwijder de benzineslang aan de carburator. De eigenlijke démontage:
- Los de twee schroeven van het luchtfilter,de veer op het rubber aan de carburator en verwijder het luchtfilter.
- Los de twee bouten van de carburator (demonteren), carburator afnemen en ergens opbinden aan frame.
- Los de elektrische bedrading in de lusterklem (het ´suikertje´) ter hoogte van de carburator ( gele en zwarte kabel).
- Demonteer de remkabel aan de remhendel van het achterwiel (enkel bij achteruittraprem).
- Demonteer de beide pedaalpennen en de pedalen. Kunnen vast zitten. Sla nooit op het draadeinde. Draai de moer van de pen tot deze gelijk zit of 1mm hoger dan het einde van de draad en tik dan voorzichtig op de moer om de pen los te krijgen met een houten blok,plastiek hamer of een koperen doorslag. Beide pedalen vervolgens van de as schuiven.
- Demonteer aan de linkerzijde de drie bouten van het alu sierdeksel en verwijder het deksel. Je kan ook bij een gesloten kettingkast het achterste stuk van de kast wegnemen en dan, door het wiel te draaien, te zien waar het slotje (de klem) op de ketting zit. Zoek dus nu het kettingslot aan het motortandwiel of achteraan het achterwiel (ook bij geen volledige kettingkast). Verwijder het slotje en verwijder de ketting. Indien de ketting erg gespannen is het achterwiel wat lossen en naar voren schuiven om de kettingspanning te minderen. Leg de ketting in petroleum om te reinigen en te smeren. - Los de koppelingskabel op het motorblok.
- Demonteer de uitlaat aan de cilinderkop en draai de bocht uit de weg of demonteer de uitlaat compleet.
- Demonteer de drie moeren van de bouten die het motorblok in het frame houden. Het is mogelijk dat hier een ankerplaatje zit achter 2 moeren waarvan een lipje is omgeplooid om loskomen van de moeren te voorkomen. Plooi eerst dit lipje terug recht. Verwijder het ankerplaatje ( indien gemonteerd). Verwijder de bovenste bout uit het frame en het motorblok. Verwijder dan de onderste bout uit het motorblok. Opgepast: het motorblok kan nu kantelen doch nog niet vallen.
- Verwijder nu bij handschakeling de kabels van de versnellingen aan het motorblok. Dit kan voordien ook gebeuren maar gaat beter wanneer het motorblok naar voren is gekanteld. Bij voetversnelling kan nu ook de schakelpook worden verwijderd maar dit is enkel nodig indien de motor volledig wordt gedemonteerd.
- Ondersteun nu de motor en trek de laatste bout uit het motorblok en frame. Indien een draagbeugel is gemonteerd komt deze nu ook los. Beweeg de motor links en rechts indien deze wat klemt in het frame tot je het blokje in handen hebt. Klaar is kees !!!

Enkele bijkomende nuttige tips:

Indien het motorblokje onderaan erg vuil is kan je dit al met een stalen borsteltje verwijderen op het ogenblik dat het blokje nog in het frame zit.

Monteren gebeurt in omgekeerde volgorde. Let bij het monteren van het kettingslotje er vooral op dat de sluiting in tegenovergestelde richting zit van de draairichting van de ketting of de bocht van het speldje moet naar voren gericht zijn en de twee lipjes naar achter. Anders komt er bij het spannen en rijden van de ketting teveel kracht op de sluiting (de lipjes) en zouden deze kunnen lossen met alle gevolgen van dien.

De te volgen werkwijze voor démontage bij een voetbak is hetzelfde. Hier dienen de versnellingskabels niet te worden gelost (zijn ook niet aanwezig) en ook de remkabel mag blijven zitten. Wel uitkijken bij het verwijderen van de onderste motorbout. Deze zit namelijk ook door het bevestigingshuis van de staander en de bromfiets zou hierdoor onstabiel kunnen staan. Er zit nog wel een korte bout in het bevestigingshuis van de staander (volledig onderaan en recht omhoog in het frame) maar deze kan los komen te zitten. Kijk deze eerst na voor het verwijderen van de onderste bout of de mogelijkheid bestaat dat je bromfiets plots in je nek hangt wat niet zo prettig werken is ;-)

Bij de voetbakken is er dikwijls het probleem dat de pedalen steeds tegen de rempedaal komen bij het aantrappen of ronddraaien. Dit is te wijten aan een versleten of vervormd aanslagrubber. Dit rubber zit in een rond buisje langs de rechterzijde. Trek je rempedaal maximum omhoog en kijk waar deze tegen de aanslag komt. Deze aanslag dient dan te worden verwijdert(rubber uit het buisje prutsen) en vervangen. De rubbers zijn blijkbaar moeilijk te vinden. Hoe ik dit oplos? Neem twee rubbers van de aanslag van je staander (voldoende in voorraad en niet duur). Boor een dun gaatje door de twee rubbers zodat je hierdoor een lange bout M4 of M5 kan plaatsen. Plaats nu de rubbers met de kleinste kant in het buisje. Steek nu een bout door de beide rubbers(één voor en één achter het buisje). De rubbers gaan niet volledig in het buisje en liggen nu los maar komen vast bij aanspannen bouten. Je steekt best tussen de moer achteraan en de kop van de bout vooraan een kleine rondel om te voorkomen dat de bout en de moer door het rubber worden getrokken. Door nu aan de voorzijde met dikkere rondelles te spelen kan je zelfs de stand van je rempedaal regelen zodat deze niet meer in de weg staat van je pedalen bij het ronddraaien. Opgepast dit is een prutswerk maar het loont de moeite.



Reinigen en coaten van je roestige tankje


Moeilijk is het niet. Het duurt alleen verscheidene dagen. Elk product heeft immers zijn tijd nodig. Ik gebruik hiertoe de producten uit het gamma van Matthys: zie www.matthys.net. Het product noemt Restom; in Nederland gebruikt men meestal Tankcure.
Het eerste product is om de tank te ontvetten. Bij dit product durf ik wanneer de tank echt vuil is wat zand bij te doen en dan wat ronddraaien. Paar uur laten trekken en weer wat ronddraaien enz. Daarna moet de ontroester er in en dit product is agressief voor de handjes. Dit is ook weer schudden en draaien en wachten .Daarna moet de tank met water worden gespoeld en een paar dagen drogen waarna je de coating aanbrengt. Dit is gewoon mengen en gedurende een 15 tal minuten (afhankelijk van het merk) heel langzaam met de tank ronddraaien opdat het product overal zou komen. Overtollig product daarna aflaten en tank wegleggen. Bij de meeste producten duurt het ongeveer een week eer je weer benzine in de tank mag doen.

Opgelet: je moet wel voorzien dat je een vuldop hebt die je niet meer gebruikt en ook een benzinekraan die geen dienst meer moet doen. De producten moeten immers in de tank blijven terwijl je ronddraait en de vuldop en de kraan mag je vergeten wanneer dit met de coating in aanraking is gekomen. Hoeveel product je nodig hebt hangt af van de grootte van de tank. Je hebt soms product genoeg om twee tanks te doen. De reinigingsproducten vang ik altijd op en gebruik ik nogmaals voor tanks die bijna proper zijn en die ik niet zoek te coaten .



Beschermen van spatborden


Wanneer het om een chroom spatbord gaat gaan we eerst de binnenzijde van het spatbord en de spatborddragers ontvetten met bv. synthetische verdunner of aceton. Daarna gaan we ook hier met tussenpauzen van een uur twee lagen Hammerit Transparant Vernis aanbrengen. Ook na het bevestigen van de bouten en moertjes van de spatborden en spatborddragers kunnen deze hiermee worden behandelt.
Wanneer het gelakte spatborden zijn gaan we eerst nagaan of er al roest in het spatbord zit en deze eventueel verwijderen. Daarna heb je de mogelijkheid om ook hier een anti roest aan te brengen. Er zijn twee mogelijkheden: je brengt anti roest aan in het zwart of je gebruikt een anti roest die kan overschilderd worden. Gebruik hier Anti roest voor bodembescherming of steenslag (maar Niet die voor Holle ruimtes!!!!) weer in spuitbus of in potten van 1 kg voor het aanbrengen met de borstel ( Terrsoson – Tectyl – Protector).Je kan hier ook de keuze maken voor Hammerit in één van de vele kleuren. Let wel op : Hammerit is moeilijk overschilderbaar en in sommige gevallen pas na drie weken. Lees dus de gebruiksaanwijzing op de pot ( verfpot natuurlijk!)


Beschermen van je bagagerekje


Anti-roest voor holle ruimtes kan je ook gebruiken voor het chroom bagagerekje. Ook hier zijn gaten in de chroom buisjes. Ook de holle ruimte van het frame, waar de bekabeling het frame binnengaat is een prima plaats voor dit product.
Anti-roest voor holle ruimtes wordt reeds jaren in de auto-industrie gebruikt in balken van het frame,de binnenzijde van de deuren enz.
Anti-roest voor bodembescherming of steenslag is het product dat je onder op de bodem van je wagen vindt of in spatborden


Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539