Puch en Tomos Club Vlaanderen


Zeldzame puchmodellen

Op deze pagina willen wij enkele zeldzame tot zeer zeldzame producten van de PUCHfabriek te GRAZ beschrijven en afbeelden. Wie weet hebt u er thuis wel zo eentje staan ? Laat het ons dan maar weten.
Al het speur- en verzamelwerk dat hieraan voorafging is te danken aan de onnavolgbare inzet van ons jonge lid Matthias (ook wel ´Matthi´ door ons genoemd). Geniet ervan !


Puch M50 SE: Aangepast M125 motorfiets frame, 4 voetbak, standaard dubbele silentium uitlaat, speciale ZKW naven, blijkbaar standaard met 14mm bing geleverd. Is voor zover ik weet alleen op de Oostenrijkse thuismarkt geleverd. Bestaat ook een M50SEII, die heeft alleen andere uitlaten, namelijk een Maxi-achtig modelletje. Maar ook links en rechts. Deze is ook in Amerika geleverd. Deze versie is dus ook minder zeldzaam dan de M50 SE I, en meestal rond 1970 gebouwd.
Puch minimaxi: Is een kleinere versie van de Puch Maxi, met ook hetzelfde automaatblok. Was speciaal gebouwd voor gebruik in de stad, maar is nooit in grote getale geleverd. De benzinetank zit verborgen onder het zadel.
Puch X30: Oud model: Dit was het low-budget model van Puch, voordat de Maxi kwam. Het oude model had verschillende motoren: -2 bak handschakeling, geforceerd gekoeld (niet hetzelfde als de latereMS50 motoren!). -2 bak automatisch geschakeld, geforceerd gekoeld. Ook weren er verschillende frame-uitvoerringen: -Ze hadden allemaal een vaste achterbrug, geen vering dus. -Eerst werden ze ook zonder voorvering geleverd, met starre voorvork. -Later hadden ze een voorvering: een schommelarm met kleine rubberen blokjes (!5mm veerweg!). -Nog later kregen ze dan een telescopische voorvork zoals de Maxi.
Nieuwer model: Dit model was in feite een minder aangeklede Maxi, al had hij wel een ander frame. Hij gebruikte de Maxi-automaatblokjes, en is ook als 2-speed handgeschakeld geleverd.
Puch X40: Een iets duurdere versie van de X30, al verschillen ze erg weinig. Is ook als automaat en als 2-speed manueel geleverd.
Puch X50: Een model dat veel duurder was dan de X30 en X40. Hij heeft ofwel een 4-voetbak of een 3-handbak. Hij gebruikte dus de 4-voetbak van de Monza en ook een aangepaste 3-hand bak. Het frame is gebouwd op basis van het nieuwe type X30 frame. Deze brommer dateert uit de latere periode van Puch, dus zoveel zijn er niet van verkocht voor de productie werd stopgezet. Vooral in thuisland Oostenrijk geleverd.
Puch Ranger: Een crosser, om in te spelen op dezelfde markt als de Honda MT. Geleverd met een 4-voetbak, een aangepaste versie van de Monza motor. Hij ziet eruit als een echte crossmotor, maar hij is niet overdreven hoog wat het zadel betreft. Is vooral verkocht op de Oostenrijkse thuismarkt.
Puch Maxi Plus: Een luxueuzere versie van de Maxi, met een licht aangepaste versie van het gewone automaatblok. Hij had ondermeer verschillende indicatorlampjes, en een contactslot. De benzinetank zit onder het zadel.Hij is ook nooit een groot succes geweest, waarschijnlijk mede door zijn prijs die wat hoger lag dan die van een gewone Maxi. Hij heeft ook veel meer plastic onderdelen dan een gewone Maxi, en dat viel niet bij iedereen in de smaak. Hij wordt nog steeds in licentie gebouwd door Hero.
Puch M50 Cross: Staat op een aangepast MC50 frame, alleen de blok en uitlaatophanging is veranderd. Is dus eigenlijk een "opvolger" van de MC50 en heeft weinig te maken met de M50 familie. Hij heeft wel het 4-voetblok van hen overgenomen, zij het wel met aangepaste ophangpunten. Hij heeft de tank van een M50 Racing en spatborden die erg lijken op die van de MC.
Puch MC50: Door velen als het mooiste Puch model ooit gezien. Zowel geleverd in 50cc als in 60cc uitvoering. Er was keuze tussen twee blokken: Het R-blok of de VSD motor, beide 3-voetbakken. Al is er schijnbaar ook een versie geweest met een 3-handbak. Er is ook onderscheid te maken tussen twee modellen: de I en de II. De II heeft andere stickers, maar verder ken ik geen verschilpunten tussen deze twee uitvoeringen.
Puch Magnum: Een opgeleukte Maxi eigenlijk, aangezien hij hetzelfde blok gebruikt. Hij was vooral erg populair in Amerika, samen met de Monza. Daarom ook dat de Magnum op de Monza lijkt, hij was een soort "poor mans Monza". Reed niet sneller dan een gewone Maxi, in tegendeel zelfs door het hogere gewicht. Zijn zwaartepunt ligt wel erg laag, dus volgens de Amerikanen is het een prima bochtenpikker. Hij is geleverd met een gewoon Maxi-automaatblok en ook met een Maxi-2-speedautomaatblok.
Puch VS50 druppel: Een speciale uitvoering van de Puch VS50, geleverd met 3-handbak voor zover ik weet. Zeer begeerd door zijn speciale brandstoftank, aan dewelke hij ook zijn bijnaam "druppel" te danken heeft. Zou voor de rest technisch identiek zijn aan de gewone VS50. Is voor zover mij bekend is niet met de “kikkerbek” koplamp geleverd.
Puch Magnum X: Een kindercrosser, op basis van het Maxi-automaatblok. Men heeft hem Magnum genoemd, omdat de Magnum-X ook in de VSA furore moest maken en de Magnum daar erg bekend was. Hij is erg klein en laag, en het frame is speciaal voor dit model ontwikkeld. Zijn blok is wel wat sneller dan dat van een Maxi, het heeft namelijk grotere spoelpoorten en dergelijke.
Puch M70: Een soort trial machine op basis van de M50 JET, met dus ook hetzelfde 6voet blok. Hij heeft een andere voorvork en een 1 persoons zadel gekregen, zodat je vanachter een stukje frame kunt zien. Hij heeft ook een andere brandstoftank, die doet denken aan die van de Puch Cobra GTL, alhoewel ik niet zeker ben of ze helemaal hetzelfde is. Ondanks zijn naam zou het ook gewoon een 50cc zijn.
Puch Cobra: Meer een race modelletje van Puch, voor zover ik weet vooral geleverd met een 6-voetbak. Was ook al wat moderner; getuige de schijfrem vooraan en de versies uitgerust met knipperlichten. Ook in 80cc geleverd en zowel rijwind als water gekoeld. Het frame is gebaseerd op het M50 frame, met aangepaste blokophangpunten.
Puch Imola GX: Ook weer een racebrommer van Puch, deze keer op basis van het Monza frame, getuige de luchtfilterbehuizing. Deze versie heeft dan weer een trommelrem vooraan, maar wel knipperlichten. Geleverd met een rijwindgekoelde 4-voetbak. Hij is echter ook geleverd met een schijfrem vooraan.



Puch M50SG: Deze versie van de M50Racing is geleverd met de geforceerd gekoelde versie van het gewone rijwindgekoelde 4-voetbak blok. Speciaal gebouwd voor gebruik onder zware belasting in de Oostenrijkse bergen, en dus vanzelfsprekend ook vooral daar geleverd.
Puch VF50: Een vooral in Amerika geleverde variant van de VZ50, geleverd met een rijwind gekoelde 3-voetbak.
Puch MV50X: De laatste geproduceerde versie van de MV 50, hoewel hij er weinig meer mee te maken had. Hij is ook niet helemaal hetzelfde als de X50, al lijkt hij er wel op. Zou verkrijgbaar geweest zijn met 3 voet of handbak, alleen geforceerd gekoeld.
Puch M50 Jet: Een 6-voetbak variant van de M50 Racing, er zit ook een beetje verschil in de vorm van de benzinetank. Puch M50 Racing dubbele uitlaat: (Lvoorlopig geen foto van) Nadat Puch stopte met de productie van de M50SE, hadden ze nog een voorraad cilinders en uitlaten over. Daarom boden ze op de M50 Racing een dubbele uitlaat als optie aan. Dus sommigen hebben het en andere niet. M50 Sport: een andere benaming voor de M50 Racing, gebruikt voor export naar het Verenigd Koninkrijk.
Pionier: Een crossbrommer, een speciale variant van de Ranger. In kleine getale geleverd. Hij is voor zover ik weet geleverd met een 3-handbak, of een 4-voetbak zoals die van de Ranger. De verschillen met de Ranger zitten hem in de tank, de kapjes onder de tank, de spatborden en de koplamp.
Cobra 80TT: Een soort opgevoerde Ranger eigenlijk. De tank en het frame zijn afkomstig van een Ranger. Alleen de spatborden en de motorophangpunten zijn wat aangepast. Hij noemt echter Cobra omdat er een 80cc Cobra 6-voetbak blok onder zit. Cobra MC Procfessional: Daar waar de Ranger, de Pionier en de Cobra 80TT meer straatmachines zijn die eruitzien als crossmachines, is dit het echte werk. Deze Cobra MC Professional was een echte crossmotor, dankzij de extreem grote bodemspeling, geen verlichting, en de enorm grote veerwegen. Dankzij het enorme achtertandwiel en het Cobra 80cc 6-voetbakblok is er altijd trekkracht voldoende. Een echte crosser dus, maar daardoor erg ongeschikt(en illegaal!)voor gebruik op straat en dus weinig verkocht.
Turbo Sport: Een aangepaste versie van de Puch Maxi plus, deze turbo sport. Hij is geleverd met het welbekende Maxi 2-speed handgeschakelde blok en met een erg speciaal en zeldzaam blok: een 4-voetbakblok op basis van een Maxi blokje! Dit is een van de laatste door Puch gebouwde modellen, en alleen maar in Oostenrijk geleverd. Het exemplaar van de foto heeft een 4-voetbakblok.
R50: Een soort Vespa-achtig model. Het motorblokje zit mooi in het midden, en de benzinetank van 7 liter zit onder het zadel. Dit model is geleverd met een MSA automatisch schakelend blok, een VSD-blok (3-bak handschakeling van een VS), een R-blok 3-handbak en het befaamde M-blok 4-voetbak! Allemaal geforceerd gekoeld.




PUCH, TOMOS & CONDOR met Druppeltank




foto's uit folders, met dank aan Dennis

foto's van voorbeeldbrommers, met dank aan Dennis







Condor Puch model 2 C 50 Sport uit 1957




Een uiterst zeldzame Condor 2 C 50 Sport uit 1957 met de originele papieren




Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539