Puch en Tomos Club Vlaanderen
De ongerestaureerde bromfietsen van de familie Puch.

Ze hebben veel werk daar ten huize van de familie Puch, veel bromfietsen om te restaureren en zo af en toe moet een mens nog slapen en eten ook. Daarom komen niet alle bromfietsen in hun collectie onmiddelijk aan restauratie toe, maar dat maakt ze niet minder interessant. Een blik op de recentere aanwinsten van hun collectie.

De familie Puch en hun bromfietsen zijn al gekend van vele foto´s op deze website. Maar een aantal recent bekomen bromfietsen is deze eer nog niet toegekomen. Daarom hier een pagina over de nog niet gerestaureerde bromfietsen uit de collectie van de familie Puch, een blik op wat in de (nabije?) toekomst nog komen gaat ;-). Wat begon als één enkele Puch Maxi voor mij (de oudste zoon Matthi(as)), evolueerde naar een collectie met MV´s, DS´en, VS´en en R50´s. Toen kwam de M50SE, en sindsdien ook wat meer aandacht voor de buikschuivermodellen van Puch.

De Puch MV50 skyhunter.

MV50 twee handbak, de dag van de aankoop.

Deze MV50 2 handbak, beter bekend als skyhunter, bouwjaar 1975 is pas onlangs in ons bezit gekomen. We hebben er nog niets aan gedaan, alleen maar eens gestart. dat ging wel, maar het geluid dat het blokje maakte veraadde al dat er één en ander niet in orde is. Uit de verf die hier en daar opduikt van onder het bordeaux rood kunnen we afleiden dat het ooit een paarse moet geweest zijn. Wat we ermee gaan doen? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Het is alleszins een goede basis voor een restauratie: het achterkantje is nog helemaal hard, weinig roest op het plaatwerk en de framenummer en het bloknummer zijn hetzelfde. Wel ontbreekt het kettingscherm en de koelkap over de cilinder, maar dat is geen probleem.
De Puch VZ50 Rap Imperial.


De Puch VZ50.

Deze Puch is een VZ50 2 handbak van 1974, ook wel skymaster genoemd. Hij is nog in de originele lak, en als speciaal detail: het is een Rap imperial. Rap was een bromfietsmerk dat jarenlang bromfietsen gebouwd had met sachs en andere motoren. Ten tijde van de bouw van deze VZ had Rap echter veel van zijn pluimen verloren, en Stokvis voerde lichtjes aangepaste Puch modellen met het Rap kenteken. Zo ook deze VZ. Het is een gewone VZ, op enkele details na. Het Puch logo zit nog op de tank, en ook het typeplaatje vermeldt gewoon Puch. Maar het logo op het achterspatbord veraad dat het hier om een Rap Imperial gaat, toen goedkoper dan een Puch VZ. De enige verschilpunten zijn: voorspatbord is gelakt in plaats van verchroomd zoals bij de Puch VZ, de wielen zijn kleiner (17 inch) en de uitlaat is ook een ander (eenvoudiger) model. Toekomstplannen: hij rijdt en schakelt nog prima, maar vroeg of laat wordt hij waarschijnlijk opnieuw gelakt.

Een Nederlandse bromfiets, mét kenteken.

De Puch Monza Grand Prix.


De Puch Monza GP.

Het gaat hier om een Puch Monza Grand Prix van 1979-1980, vermoedelijk eerder 1980. Deze Monza GP heeft een trommelrem, maar een versie met schijfrem vooraan bestaat ook. Knipperlichten waren op deze bromfiets waarschijnlijk ook aanwezig, maar zijn zoals je kan zien ook verdwenen. Wel is deze Monza uitgerust met een kilometerteller én een toerenteller, wat zelfs in 1980 een echte zeldzaamheid was. Starten en rijden zijn geen probleem, schakelen gaat ook prima. het enige wat ik wat hinderlijk vond vergeleken met m´n M50SE waren de pedalen. Zijnde een racechte Nederlander, moet deze bromfiets voortbewogen kunnen worden met behulp van pedalen. Je kan de Monza dus starten met de pedalen of met de kickstarter. In theorie kan je er zelfs mee fietsen ;-). Maar goed, pedalen dat is wennen. Jammer genoeg is de lak van de bromfiets niet overal even goed, dus zal hij vroeg of laat waarschijnlijk een nieuw laagje verf krijgen.

Een bromfiets met kenteken, en een doos met onderdelen.

De tweede Puch Monza Grand Prix.

Het frame.

Dit is ook een Monza GP, maar een Belgische dit keer. We hebben zelf het originele gelijkvormigheidsattest bij het frame! Jammer genoeg ontbreekt alles wat niet op de foto´s te zien is, dus ook het blok. Dit zal dus een project worden dat wat meer tijd in beslag neemt. Enkele leuke details: de achterschokdempers hebben nog hun originele rubberen harmonikarubbers, en het is een versie met schijfrem!


Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539