Puch en Tomos Club Vlaanderen

Toprestauratie van een zeldzame Puch MS 50 A
´Het (oldtimer)wereldje is klein´, hoor je wel eens zeggen en niets is minder waar.
Hieronder beschrijven wij in woord en beeld de restauratie van een zeldzaam Puch-automaatje dat clublid Yves Bruynseels toevallig en ´stoemelings´ op de kop wist te tikken.
Yves leerden we evenzo ´stoemelings´ kennen: eigenlijk is hij Kreidler-adept, doch via-via stootte hij dus op onder meer dit MS-je en sloeg zijn passie ook over naar onze merken. Hij reed trouwens al twee maal mee met ons, samen met enkele andere Kreidler-adepten, en om eerlijk te zijn kunnen wij deze heren nu al niet meer missen ;-)
Hieronder laten we hem zelf aan het woord. De foto´s spreken voor zich en tonen wat een echte toprevisie van een motorblokje eigenlijk inhoudt. Foto´s van het frame zullen vast later wel volgen. Veel lees- en kijkplezier !


In December 2001 was ik op weg naar Baal – Tremelo toen ik buiten naast een boerderij een paar oude bromfietsen te koop zag staan. Ik op mijn rem geduwd, om eens een kijkje van nabij te nemen. Een mens weet immers maar nooit. Bij nader inzien stonden daar een Kreidler GT ´67 en 2 Puchs te koop: een Maxi-S en een MS 50 A. Ik heb toen alles gekocht in één koop. In mijn jeugdjaren maakte ik bromfietsen op om verder te verkopen en een centje bij te verdienen; dus enige kennis was er om minstens van één van deze roestige dingen iets moois te maken.

In December 2007 heb ik de Puchs op E-Bay geplaatst wegens plaatsgebrek in de garage. Daarop kreeg ik telefoontjes vanuit Nederland en Duitsland. Zelfs iemand van de kust kwam langs om te kijken of dit wel echt een MS50 Automatic was.
Naar aanleiding van mijn gesprek met Rudi Kennes en Francois Vanwelde van de PTCV besloot ik wijselijk om deze MS 50A te behouden en zelf te restaureren. Hiervoor zal ik hen ook eeuwig dankbaar blijven.

Dhr. Graddus Krops uit Nederland schreef me het volgende over deze uitvoering van de MS:
"Een Puch MSA is zeldzaam; ze zijn destijds geproduceerd voor de Amerikaanse markt. In de fabriek zijn destijds 10 motorblokken achtergehouden om te kunnen voorzien in geval van garantiegevallen. Deze motorblokjes werden in 1968 onder een frame gemonteerd en in Oostenrijk verkocht. Deze brommers hadden halve naaf -wielen en het frame en motornummer beginnen met 850 XXXX."

Wat de staat van het voertuig in kwestie bij aanschaf betrof:
De zuiger zat vast in de cilinder ten gevolge van het lange stilstaan en de keerringen waren lek aan de krukas. De drijfstang had waarschijnlijk een roestkantje opgelopen op de naaldlager met het lange stilstaan want deze draaide niet zo perfect meer.

Navraag leerde me echter dat er bijna geen enkel onderdeel te verkrijgen is van dit type motorblok. De krukas en de koppeling zijn dus onderdelen welke niet meer te vinden zijn. Nu was het zoeken naar iemand die de kennis en de durf had, om dit blok te reviseren. Via Maarten’s forum www.kreidler.nl kwam ik al gauw bij Arnol terecht. Van hem had ik immers al meerdere revisieverslagen gelezen en bewonderd. Zijn bijnaam is allicht ook niet voor niets ´de Specialist´.
Arnold is iemand met een passie voor motoren, hij heeft z’n hele loopbaan dan ook doorlopen als reviseur van motorblokken tot bedrijfsleider in een revisiecentrum. Dus de ideale man voor mijn probleem.
Intussen blokje binnengebracht bij Arnold in Rijswijk waar we ontvangen werden met koffie. De wijze man vertelde me, dat alles wat draait en rijdt te reviseren valt, dus reed ik weer met een gerust hart naar huis toe.

Vrij snel ontving ik al enige foto’s in verband met het grootste probleem dat zich zou stellen bij deze revisie. Met name het Big-end, want dit heeft een diameterpen van 14,40mm en dat is een maat waar moeilijk aan te komen is. Arnold wist evenwel dat Rinke uit Breda een drijfstangset had laten maken met deze maat bigendpen

Hieronder volgt het uitgebreide fotoverslag van de revisie van het motorblok:

revisie van de krukas op een zelfgemaakte persplaat
Op de foto´s hiernaast zie je achtereenvolgens:
Het uit elkaar persen van de krukas, op een speciale zelf gemaakte persplaat. De oude onderdelen. De nieuwe onderdelen Big-end met zuigerpen van 12 mm. Drijfstang is van het merk Mazzucchelli. Het met uiterste zorg inpersen van de nieuwe bigendpen. De verschillende fases van opbouw van de krukas. Het samen persen van de gehele krukas, en wel zo dat de drijfstang de juiste axiale speling heeft. Het uitrichten van de krukas om trilling te voorkomen. Dat wordt gedaan op 2 machnetische V- blokken en met 2 klokken. Het eindresultaat: een splinternieuwe krukas die klaar is voor vele kilometertjes !!!


De carters zijn geparelstraald en klaar om de pas/afdichtingsvlakken te vlakken. De carters worden op een gietijzeren vlakplaat met kleppen schuurpasta ( korrel 150 ) gevlakt om lekkage te voorkomen. Alle draadgaten worden nagetapt, en waar nodig gerepareerd met een helicoil ( was bij dit blok niet nodig ). Nu zijn de tandwielen en de assen aan de beurt. Alle assen en tandwielen worden gedemonteerd, bekeken, opgezuiverd, nagemeten en schoongemaakt.
Dan komt het uitshimmen van het blok. Dit heeft als doel dat elke as de juiste axiale speling heeft en elke as heeft andere spelings-opgave en de juiste speling wordt bekomen met uitshimringetjes ( shims ).
Nadat alle assen zijn uitgeshimd, kan er begonnen worden met het in elkaar zetten van de motor. Alles moet opgebouwd worden in het linker carter, dus eerst de lagerrolletjes met vet monteren in het buitenlager. Aangezien de carterhelften bestaan uit aluminium en deze legering een uitzettingscoëfficiënt op factor van 10-5 na 2,38% heeft dan weet je dat bij een juiste passing in een koud motorblok deze bij bedrijfstemperatuur alle lagers de vernieling indraait en je rare rijgeluiden krijgt aan het blok.
De nieuwe lagers worden geplaatst en de assen welke moeten uitgeshimd worden in de carterhelften, worden gemonteerd en dichtgeschroefd. Dan kan de meting beginnen. Het uitshimmen kan beginnen en het blok gaat open en dicht voor het bijvullen met ringetjes tot de juiste waardes zijn bekomen. Wel opletten dat de pakking in het blok zit bij het opmeten !

Nadat alle assen zijn uitgeshimd, kan er begonnen worden met het In elkaar zetten van de motor. Alles moet opgebouwd worden in het linker carter, dus eerst de lagerrolletjes met vet monteren in het buitenlager.

Het Eind Resultaat !!
.............. Nog 2 foto´s van bijna-af ....maar dan schitterend ende blinkende in de lentezon, fonkelend en mooier als ooit..........)
Loading image. Please wait ..
In Maart 2010, is het zover de Puch MS 50 A ziet er mooier uit dan toen hij uit de fabriek kwam.

Echt een job om trots op te mogen zijn (red.)

Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539