Puch en Tomos Club Vlaanderen
Verslag van de zomerrit 2008
in ´t Pajottenland 31-8-2008

Verslag van de zomerrit van de Puch en Tomos club in ´t Pajottenland !

Vandaag, den laatste dag voordat school begint dus de 31ste Augustus 2008 organiseerde ik voor het eerst een oldtimerrondritje in mijn zo geliefde Pajottenland. Het heeft me +- 2 weken genomen om alles op punt te krijgen en was dan ook zeer zenuwachtig voor de dag van het grote gebeuren. Rudi stond me al op te wachten op de af gesproken plaats en het klikte direct tussen ons 2. Naarmate er meer volk toekwam met prachtige brommerkes zoals een puch scooter, puch mv50, amigo project, honda cb50, zundapp en noem maar op, begon er zich al een leuke sfeer op te bouwen bij sommige groepjes mensen onderling. Om 12.30 => men moment de Start! We waren met 22 deelnemers: p niet slecht voor men eerste rondrit: d. Alles verliep goed tot we juist voorbij gaasbeek de eerste panne te verduren kregen ==> het was nl de puch VZ 50 van Jelle die had een koppelings probleem en ik had dit dus niet gemerkt en gewoon met de rest doorgereden waardoor we effe gesplitst waren wat voor sommige een probleem vormde. We kwamen dan iets verder nl in Itterbeek waar de andere een café hadden gevonden weer samen en namen er ons eerste ongeplande drink. Nadien vertrokken we weer richting Dilbeek en juist voor de Luizemolen van Anderlecht kregen één van de Zundapps panne => dus waren we weer stil maar wij waren solidair dus niet zo erg. Juist voor het mooie gemeentehuis van Dilbeek was het de ene na de andere panne… Eerst de Puch Roller van de Swa ==> gevolgd door mijn broer zijn mobylette gelukkig was het nooit te erg en kregen we het weer in orde maar terwijl waren er sommige het beu geworden van het meer stilstaan dan rijden zelf al was één van hun kameraden ook 1x in panne gevallen en waarop wij dus hebben moeste wachten ma bon swoit. Zij besloten dus ons te verlaten en zo waren we dus nog met 14.
Na dit ongeval reden we verder richting Groot-bijgaarde waar we een lang recht stuk onder de wielen kregen die ons brommerkes ten goede kwam => goede snelheid = veel wind= afkoeling en al de vuiligheid die zich gedurende de pauzes van de panne zich had opgestapeld kreeg eens de kans om weggebrand te worden. Met als gevolg dat we daarna zonder énige panne… Maar ja als er dat dan niet meer was dan moesten er anderen nog een verkeerde weg in draaien ofzo in het mooie/prachtige Ternat& Wambeek en dus kwamen we met pakt 2-3 uur vertraging eindelijk aan in ons café dat halfweg ons parcours (37 km) in Sint-Katerina-Lombeek gelegen was. Daar verlieten er ons nog 2 kameraden vermits ze nog ewa moesten leren voor school (herexamen) en dus zeiden we ze met spijt salu en aten we onze wel verdiende snack en dronken we er éne, we hadden ze verdiend haha:D. Nadat we de honger hadden gestild vertrokken we richting Liedekerke, waar Peter effe halt hield om zijn band eens op te pompen, om daarna Kattem binnen te rijden en zo Strijtem door. Maar spijtig genoeg wou de voorzitter ook eens solidair zijn met men broer en de Puch scooter dus ook hij viel in panne => ‘t was ook maar de bougie die veranderd moest worden en daarna waren we weer vertrokken richting Lennik.
Iets voor Lennik aan de prachtige gelegen taverne ´Tomberg´ hielden we ons laatste halte. We dronken wat en sommigen, zoals ik, at nog rap iets voor we terug naar de sporthal reden.

Voor mij persoonlijk gaat het iets onvergetelijks blijven en er heerste een geweldige sfeer tussen de 14 laatste deelnemers en dit was duidelijk te merken op de afscheid want we deden er nog een mooie groepsfoto met alle brommers natuurlijk. => Deze foto gaat dan ook op mijn bureau komen te staan!
Ik bedank dan ook alle deelnemers welke nu men kameraden zijn geworden en hoop ze echt binnenkort weer te zien!

Puchs en wie weet tot volgende zomer voor Pajottenland rondrit DEEL 2...

Jason Jay Pescod

Jason, ritorganisator, uitgedost en klaar voor de testritten


Mooi weer (bijna 30 graden) en een prachtig landschap gaven een vooruitzicht op een schitterende rit..Jason had goed z´n best gedaan om zijn eerste PTCV rit gelijk goed uit te zetten, en daar heeft het ook echt niet aan gelegen...Maar als je bedenkt dat we over de afgelegde 65 km een gemiddelde snelheid van 27km/u hebben gehaald (als we al reden) en nauwelijks op café zijn geweest en daar zeven en een half uur over hebben gedaan kan je al raden wat onze middag vulling was..wachten en knutselen. De Puch en Tomos Knutselclub is geboren ;-) De tomos toch maar vermelden omdat daar de achterband van is opgepompt, maar de rest van de dag was gevuld met sputterende bougies, afgetrilde boutjes en ringetjes, rot gereden koppelingen en meer van dat Puch fraais. Dat er in het begin nog eens een zündapp stuk liep was louter ter afwisseling bedoeld denk ik.
Bij de start stond er een bonte mix van tweewielers in de startblokken, Flandria, Honda, Yamaha, Zundapp, div Motoren en jawel toch ook een handvol Puchs en één Tomos. (vertrek was weer beetje uitgesteld omdat ondergetekende een kwartier te laat was)..
Het begon al goed toen we Lennik (de startplaats) nog in zicht hadden en Jelle zn koppeling het opgaf (ok, hij had er net 2600km vacantie mee gedaan dus enige slijtage was te verwachten), maar daarvoor mocht het blok open en met wat hi-tech hulp gereedschap (blok hout) was het toch te fixen..na een klein uur. De kopgroep zat toen al op café en de ptcv hardcore is met BMW escorte verkort naar de eerste halte geleid. En dat was nog maar het begin..Tijdens deze ellende hebben we wel 1 record verbroken..Rudi had het geluk dat tot 2 maal toe na een uitgebreide reparatie ronde van een ander zijn brommer binnen 10 meter van dat punt ook in panne viel. De kortste afstand tussen 2 reparaties uit de ptcv historie ! De tel ben ik echt al kwijt geraakt maar ik denk dat we qua km/ellende ratio dicht in de buurt van de laatste ardennen rit hebben gezeten, en dat met gemiddeld een niet eens veel grotere groep.
De in het begin voorop rijdende motoren en kreidler/zündapp adepten hielden het half in voor gezien en die zijn we niet meer tegen gekomen..het duurde ze te lang zeker ;-). (maar stonden ze zelf ook niet stil af en toe?) Efin vanaf de tweede stop werd het al een kleiner en hechter groepje, want er waren in het begin heel wat nieuwe gezichten bij. Zo leerden we Jason, zn familie en vrienden kennen en filip die helaas half in ook naar huis afdraaide met zn Honda. Hierdoor heeft hij de lol gemist op de zevenbeuken, euh breuken straat. Waar in het begin al 2 sleutelwerkjes waren, toen nog een dessertje van rudi, en ondertussen Jasons broer ongeduldig bij de eerste bocht stond te wachten om een filmpje te kunnen maken...
Als er iemand de moeite heeft genomen om alle ellende te verzamelen, plaatsen we de lijst natuurlijk graag. Dit was de eerste keer ook dat Swa door zn bougie voorraad heen was tijdens een rit...

Peter



Jason & broer Jeremy, oftewel: Puch & Motobécane



verzamelen..

tot de eerste (ongeplande) stop

De eerste halte plaats

tot de tweede stop



rad van fortuin ?



de zoveelste pechstop



gids, stoere begeleider, redder in nood en moreel consulent Geert



de tweede stop

richting eindpunt tot de laatste stop

laatste stop en paar kilometers tot het eindpunt
Hier nog een filmpje



Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539