Puch en Tomos Club Vlaanderen
verslag van de PTCV Lente rit in het Hageland
10-4-2011 Wakkerzeel
Dit keer 2 inzendingen, van Toon en Peter

We hadden er even op moeten wachten, de lenterit van 2011 alweer. Al een tijdje gelden dat ik nog eens een rit heb gereden. En met het mooie weer voor de boeg dan ook vol goede moed naar Wakkerzeel gereden (met de auto en aanhanger weliswaar)
Bij de kerk in wakkerzeel een leuke opkomst. En natuurlijk is het weer leuk om oude gezichten na lange tijd weer terug te zien, Rudi en Familie Puch (dit keer zonder Stef) Guido, Philip en 2 nieuwe gezichten(ik ben niet sterk in namen) en natuurlijk ik zelf en mijn vader Nico.
Even later kwamen ook Jelle en "The man of steel" Peter met zijn bekende Tomosje aanrijden. Helaas waren er voor het Tomosje van peter een paar problemen met de ontsteking waardoor ze iets later waren.
Rond iets na elf vertrokken we met goede moed de mooie bloesemende omgeving in. Helaas begon de Tomos van peter na een kilometer of 20 weer hevig te protesteren met een paar luide knallen en een paar mooie vlammen uit de uitlaat als resultaat. Tot de kop toe ook zonder benzine komen te staan. (vanuit Essen waren er natuurlijk al een aantal kilometers afgelegd met 1 tankje) Even een boutje loshalen bij mijn vader zijn mv om een benzinewissel te doen zodat we toch verder konden richting middagstop. Peter net voor de middagstop nog even bijgetankt en daarna lekker gegeten en bijgepraat op het zonnige Terras van ´t Goeleve in Rillaar (www.tgoeleve.be).
En weer met een route terug richting Wakkerzeel.
Ondanks de verdere probleempjes met de tomos van Peter hebben we toch een zeer gezellige en mooie rit gehad, nu op naar het grote Ardennenweekend in Mei

Toon Nelissen


het was heel simpel.
Rudi had de rit georganiseerd, en al 4x gereden dus ondanks de vele kronkels en vertakkingen lag deze prachtige route op ons te wachten om vlot verreden te kunnen worden. Ik heb afgesproken om 10 uur bij jelle, konden we makkelijk om 11 uur aan de kerk in wakkerzeel staan.
Om 7.30 wakker, ok lets start...
lekker ontbijten, nog even met de kleine Pieter man spelen loopt al uit..
ok eindelijk om 9.15 op de brommer.
Geen probleem, had wel een uur eerder al op pad geweest maar moet kunnen. Vorige dag nog 30-40 km gereden aan vlotte snelheid, ging best goed, en dan is de 40 km naar Broechem nog geen 40-50 minuten, omdat het eigenlijk 6 lange stukken zijn met weinig bochten. Geen vuiltje aan de lucht ;-) happy happy
Toen de bittere realiteit.Tot Brecht ging het helemaal ok, (nou ja, 500 mtr van huis klapte m´n zadel achterover, 3 dgn geleden er opgezet, en ging niet echt lekker vast, dag ervoor de bout nog aangetrokken richting treksterkte, meer kon het niet worden. En toch nog achterover, dus dan moet je met 2 benen je zadel vasthouden om niet op je achterrek te landen - en daar krijg je spierpijn van @#$#$#@$ en naar achteraf bleek ook blauwe bovenbenen ) alsof je op een mini-paardje rijd).
Nog even de juiste afstelling vinden, en het kanon werd wakker. Als op de wind vliegend, teller tegen de beginnok. en toen begon de ellende, soms een extra knal en ineens terug vallend, voor en achter knallen.
Weinig speling in de planning, dus dan maar doorfietsen, 50-55 met korte dipjes van 30, is nog altijd beter als de gemiddelde puch ;-), dus verder puffen leek verstandiger als stoppen en repareren.
Bij jelle, waar ik dus ook pas om 10.15 of .20 was door al dat gesukkel. Bougie gewisseld. ..al laat, niet even de full check. :~ stom stom, haast haast. Iets waar ik me normaal niet toe laat verleiden. Ja, ook zo vervelend voor jelle, staat i al een half uur te chambreren. ga ik gerust een uurtje sleutelen ;). beter maar niet. Reed na afkoeling weer goed, tot voor Lier het gesodemieter al begon. knallen voor en achter. (is de ontsteking dan toch gaga gegaan - kan haast niet, is al de tweede spoel, waarbij de eerste ook als goed was getest achteraf- ducatti ontsteking zonder contactpunten, kan niet stuk. Kan zeker geen valse puls geven.; Rudi bij vertrek al gemeld dat we een half uur later konden aankomen).
Ik kon maar nauwelijks volgen, (ja jelle voorop die kent de weg daar beter dan ik) knallend en proestend, en bij momenten wat beter, jagen naar Wakkerzeel, waar we uiteindelijk maar 7 minuten na de geplande vertrektijd aankwamen. Bij een pisstop kort tevoren van jelle (ja al gemeente wakkerzeel) nog met een stuk hout mijn zadel op positie gebracht. En al met al een half uur ingelopen op oorspronkelijk schema ;) dat was dan het enig positieve.. de kuren bleven.
Na afkoeling ging het best. Even bougie wisselen (maakte niet uit voor welke) en dan startte en reed i best even lekker.
Tot ´het´ weer toesloeg een soort van 2 takten met voor en achter knallen. Heeft er niemand een foto genomen trouwens van m´n uitlaat knallen/vlammen? Soms starten, soms niet, soms als een raket, soms als een slak. En als klap op de vuurpijl droog staan. Erge dank voor de benzine van Nico (die met een 9mm carburateur het toch niet op kreeg ;-) ). Echt ik snap het niet hoe duidelijk het moet zijn, ik zeg tegen Rudi, leeg! en maak een gebaar met m´n hand (horizontaal als of je een tafel afveegd. op mijn tank) , leeg -verwachtte ik ook al wel met 100km actie radius op 4.5 liter- maar bij check was het ook echt leeg , ik kwam geen 500 verder meer. Dus bij de eerste pomp maar 98 getankt, weer een reden uitgesloten ( en weer los van de koplopers gekomen ) Want de cilinder was warm, warmer als normaal eigenlijk. Dus misschien is i extreem aan het 2 takten , je weet het niet... Uiteindelijk alles met horten en stoten uitgereden (afkoelen en bougie wisselen waren de sleutel woorden) excuus voor alle ongepland oponthoud. zolang i niet stilstond kon ik het aan de praat houden) Op de weg terug ging het na de afkoeling van de eindstop -en bougie wissel om weg te komen - best even goed en weer k@t en weer goed vanaf Lier tot voorbij Jelle, en weer knudde vanaf Wuustwezel tot thuis.
Ik heb het ding nog steeds niet open gehaald. Maar ik denk dat ik een enorme roestvlok uit de carb mag halen en gelijk eens een benzine filter kan plaatsen (wat ik net vanmiddag uit m´n sloop citroen AX gehaald heb.) wat al wel wat eerder had kunnen gebeuren. Maar op theorie, moet het dat zijn. Had ik nu maar eens tijd genomen om er echt naar te kijken. Had een stuk gescheeld in de beleving van een prachtige vlotte rit, in heerlijk weer met mooie bloesemende omgeving in het prachtige Hageland. En eerlijk, als het niet zo goed weer was geweest zou ik zijn gaan sleutelen (al is het maar om droog te zitten ;-))
De rit was helemaal zoals het moest zijn, geluk met het weer en de timing van de natuur. Alles op z´n mooist. En met een groepje van 10 , Toon, Nico, Filip, Rudi, Jelle, Swa, Martine, Matthias,Peter en 1 mistery man (ja ik weet zn naam nog niet, ja stom hij stelde zich voor als , jij bent de man van essen , zonder wedervraag) zou je normaal redelijk storings vrij moeten kunnen rijden....
Van de 220 km die dag heb ik er denk ik geen 180km gereden zonder directe ellende of bijna ellende en bij 1:2 stops toch wel een bougie wissel om weg te komen.. Daar word je gewoon niet vrolijk van, en zelfs een optimistische natuur als ik ben lijdt daar onder. En als ik het teruglees gaat het alleen over mijn eigen gezeik en niet over de rit. Goed eten bij t´Goeleve, ´Het´ dorpscafe van Wakkerzeel wat al die tijd uit het zicht gehouden was ;-) ook daar wil ik nog wel vaker neerstrijken.

met vr gr
Peter

Foto verslag van Peter

Foto's van Rudi tijdens de lunch in 't Goeleve

Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539