Puch en Tomos Club Vlaanderen
De persoonlijke Puch- en Tomoscollectie van Rudi


Toen ik in augustus 2002 geveld werd door een niet te verklaren heimwee naar Puch, kon ik niet vermoeden dat ik enkele jaren later mee aan de basis zou liggen van de oprichting van de PTCV en dat ik mij zou toeleggen op het uitbouwen van een verzamelcollectie. Mijn huisgenoten al evenmin ;-)
Sinds eind vorig jaar viel m´n oog ook op Tomos als ´zustermerk´ en tot dusver kan ik stellen dat menig model uit dit gamma mij nog oogstrelender voorkomt. Mijn doel bestaat er dus in om een gemengde Puch/Tomos-collectie uit te bouwen.
Intussen kocht ik al verscheidene brommertjes die daarna terug verhandeld werden. Ik meen stilaan het verzadigingspunt en de juiste mix bereikt te hebben. Met de technische steun van Swa zal het mij hopelijk ook lukken om deze brommers in toonbare staat op de Belgische wegen -en mogelijk ook ver daar buiten - te brengen.




De puchcollectie



choppermodellen van Puch uit de '70-er jaren

de paarse MV 50 Skyhunter na de aanschaf

de paarse MV 50 na vernieuwing


De aandachtige kijker zal op deze fotocollectie drie verschillende PUCH MV50-brommers onderscheiden:
  • - een zwarte Nederlandse 2-voetbak met fabrieksnieuw frame, model Skytrack
  • - een lichtpaarse Nederlandse 3-voetbak, model 1979, model Crazy Horse
  • - een volpaarse Belgische (!) 2-handbak van 1968, model Skyhunter(speciaal jaar: ´68 !)
Het verhaal bij eea vind je al terug onder puch-historie Vlaanderen, maar volgende bijkomende toelichting wil ik jullie niet onthouden:

Vooraleer mijn zinnen te zetten op de Crazy Horse - die één van de latere edities betreft van dit model brommer - was ik eigenlijk op zoek naar een volpaarse handbak. Die had ik immers vroeger en uiteindelijk kon het bezit van die wel zeer speciale zwarte me m´n nostalgische gevoelens niet helemaal doen vergeten. Een bericht naar Robbert Brouwer (in het puchmilieu beter bekend als ´professor Puch´ - door ons zo ´gedoopt´ - leverde mij het tegenbericht op dat hij wél over zo´n lichtpaarse beschikte. Zo ging eea aan het rollen. En cool was ie zeker, de Crazy Horse. Toch bevredigde hij me niet helemaal: het lakwerk was niet echt gaaf, met heel wat krassen en m´n zoektocht naar een paarse Belgische 2-handbak bleef duren.
Dus besliste ik om de Crazy Horse te koop te stellen om met de opbrengst gericht op zoek te gaan naar m´n oude liefde. Veel succes leverde dit alles niet op. Uiteindelijk reageerde iemand wiens dochter wild was van de Crazy Horse en die zelf beschikte over - jawel - een Belgische paarse 2-handbak. Na een eerste niet toegezegde puchruil vond uiteindelijk, bij een tweede afspraak, de ruil toch plaats.
Uiteindelijk bracht ik deze brommer terug naar zijn oude stal in Turnhout waar ik hem dus compleet liet vernieuwen.
bron: Rudi Kennes

Puch MS 50 uit 1965

Meer verzamelobjecten uit m´n Puchcollectie vind je terug op andere pagina´s op deze site:
- foto´s van m´n Belgische DS 50 uit 1960 (´Daisy´) vind je onder de fotopagina bij de rubriek ´collector´s item´
- idem dito voor deze van m´n Belgische VS 50 D uit 1968
- foto´s van m´n 175 SV vind je terug onder de rubriek ´historie, deelrubriek ´historische puchmotoren´, met oa een gedetailleerd beeldverslag van de vakkundige vernieuwing van het zadel door een specialist ter zake, Michel Wijns
- foto´s van m´n Puch Maxi Nostalgie vind je terug op de ´Maxipagina´ op deze site (even zoeken en je komt er wel terecht)



Vooraleer het fotoboekje open te doen over de Condor Puch RL 50 - want dat zou het type geweest zijn in Zwitserland - hier, bij wijze van overgang naar Condor als merk, twee afbeeldingen van de klassieke Puch VZ 50 Skybolt en van de latere opvolger Puch VZ 50 RAP Imperial.



m'n VZ 50 Skybolt bij aanschaf en VZ 50 Rap (intussen verkocht)






Special: de Condor Puch


Puch en Tomos zijn intussen al genoegzaam gekend als oldtimerbromfietsmerken. Dat is veel minder het geval met het merk Condor. Veel meer over dit illustere, zeer nauw aan Puch verwante, merk verneem je via de site van Ben Van Helden. Zie daartoe onze pagina met ´links´.
Wij wisten zo een prachtexemplaar te bemachtigen. Hieronder plaatsen we een reeks foto´s van de brommer bij aanschaf. Uiteraard wordt ie intussen opgeknapt. Het betreft de Condorversie van de Puch Vz 50 Skybolt uit 1966. Eigen aan de Condor-bromfietsreeks is dat men dus complete brommers uit Oostenrijk invoerde en die assembleerde in Courfaivre, Zwitserland. De brommers kregen wel aparte kleurstelling, wat ze zeer gegeerd maakt. Het hier afgebeelde model is bijzonder zeldzaam, niet alleen vanwege het model VZ Skybolt, doch ook omdat het de uitvoering ´66 betreft met dan nog wel R-blok en kickstart. Uniek kortom. Veel kijkplezier !








De Tomos-collectie



Tomos 2L

zeldzame Tomos T 12


Meer fotomateriaal van m´n Tomoscollectie vind je onder andere terug op de pagina van ´Swa en Matthi´. François Van Welde is immers de clubrestaurateur bij uitstek die zich heeft voorgenomen om menig oud puch- of tomosje nieuw leven in te blazen. En dit, niet zonder succes. Zo neemt ie op dit ogenblik m´n uiterst zeldzame T11 onder handen.

Wachten nog op een restauratiebeurt:
- voormelde T11
- m´n uiterst zeldzame Tomos Tour de Luxe, die zich momenteel in perfect bewaarde toestand - want totaal verzinkt - bevindt, doch volledig gedemonteerd bewaard werd door de vorige eigenaar
- de twee Tomosjes 3L van Hotze & Adriaan; beeldmateriaal daarvan vind je terug op de gelijknamige pagina onder de rubriek ´personen´




Deze Tomos-racer behoort intussen ook tot mijn collectie. Motorisch moet ie nog wel worden bijgesteld, maar ik wou jullie de mooie plaatjes in elk geval zolang niet onthouden. Het betreft dus een oude D 6-racer waarmee destijds in de jaren ´69-´70 heuse wedstrijdrecords werden gehaald. Meer daarover op die pagina over de Tomos-racers.
Dit brommertje is dus nog niet af: aan de motor moet nog één en ander gebeuren. Blijkbaar moeten de poorten nog flink vergroot worden. In zijn huidige staat is het eigenlijk ook een D 5 omdat er vijf versnellingen op staan. Allicht laten we dat zo.



Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539