Puch en Tomos Club Vlaanderen
Puch historie in Vlaanderen
Zie ook :
Puch in Vlaanderen

Vooraf willen we er op wijzen, dat er in Vlaanderen nooit zo´n hype rond PUCH, laat staan rond TOMOS, is geweest als bij onze noorderburen. Zoveel jaar later valt dan ook niet te verwachten dat er nog veel PUCH-adepten in Vlaanderen te vinden zouden zijn. Een eerste speuractie via het internet leverde terzake ook niks tastbaars op. Wel stelden we vast dat er bijwijlen ook iemand uit Vlaanderen een Puch te koop aanbood. Dat bevestigde ons vermoeden dat er dus toch nog Vlamingen rondlopen met zekere interesse voor onze brommers. Dat motiveerde ons extra om deze geschiedenis zelf te gaan schrijven, voor alle informatie uit het collectief geheugen zou gewist worden. Voel je vrij om zelf aanvullingen en/of correcties aan te brengen via historie@ptcv.be . Hieronder beginnen we onze geschiedschrijving:

Wat PUCH in Vlaanderen betreft, kunnen we twee periodes onderscheiden, die samenhangen met de respectievelijke invoerder van PUCH bij ons:
  • de oudere modellen werden destijds ingevoerd door Etablissements Breslau, met zetel te Brussel
  • de latere modellen uit de jaren ´70 die ook bestemd waren voor de Nederlandse markt werden ingevoerd door Huize Thielemans uit Destelbergen
Tot de oudere modellen, zoals de VS 50 en VS 50 D, rekenen we onder andere de groene en roodgekleurde PUCH´s met het uitlaatpotje, met handversnellingen en met terugtraprem. Foto´s daarvan vind je terug op onze site, bij de afbeeldingen van Luc van Landschoote. Kenmerkend voor de trotse bezitters van deze eerste modellen bij ons was, dat je met zo´n oudere brommer meer ´eigen inbreng´ kon hebben: er werd in die beginjaren veel sneller naar de verfkwast gegrepen, of de lak van de koplamp werd gewoon weggeschuurd om dan te beginnen met polijsten. Ook was je meer een ´individualist´ als je je brommer aanpaste naar je persoonlijke smaak. In die zin is deze beginperiode in Vlaanderen/België dus enigszins te vergelijken met deze in Nederland: ook daar werden de Puchjes ontmanteld tot op het botte frame en dan zwart gespoten bij wijze van protest tegen het establishment, zoals dat blijkbaar erg ´in´ was in Den Haag.

De eerst ingevoerde types van het merk PUCH waren ook sneller dan de latere modellen die Huize Thielemans verdeelde en waren dan ook door velen meer begeerd.
PUCH´s moesten nochtans veelal het onderspit delven op vlak van snelheid, ten opzichte van andere brommers uit die tijd zoals Honda DAX , Yamaha FS 1 etc. Met een gewone afgestelde PUCH kon je zelfs geen Mobylette bijhouden. Toen de afgestelde PUCH´s op de Belgische markt kwamen was er hier trouwens niets te verkrijgen om die sneller te laten lopen: regelbare sproeiers of snelle uitlaatbochten kon je hier niet vinden; je moest er toen al voor naar Nederland, ´the place to be´. Ook het persoonlijk verhaal van Patrick Wargée op deze site bevestigt deze snelheidsoverwegingen bij de aanschaf van een brommer.

De nieuwere modellen, de MV 50, waartoe de Skyhunter en de Skytrack gerekend worden, die gekenmerkt werden door een chromen tank en dito voorspatbord, althans wat het model Skytrack betreft, waren in de ogen van de oudere generatie PUCH-bezitters wel mooi en ´af´ maar werden net daardoor te ´steriel´ bevonden. Puch-brommers hoorden immers niet opgepoetst te worden, of het moest voor de verkoop zijn, zo oordeelden deze Puch-rijders. Deze PUCH-brommers waren - voor die tijd - ook niet echt goedkoop te noemen: in juni 1971 kostte een nieuwe (zwart/rode) Skytrack met middelhoog stuur, twee voetversnellingen en lange ´silentium-uitlaat´ (zoals op één van de posters op de site) precies 13.400,- Bef (omgerekend naar de huidige munteenheid ongeveer 330 ?). Enkele jaren later telde je al gauw ruim 20.000,- Bef (500 ?) neer voor een Skytrack. De vraagprijzen voor onze geliefde tweewielers swingen trouwens ook vandaag bij tijd en wijle echt de pan uit.
Vaak waren het meisjes die zich zo´n latere uitvoering van PUCH aanschaften: dat waren dan altijd van die mooie brommertjes zonder enige aanpassing of afwijking, hooguit uitgerust met een ding-dong-bel en een spiegel. Het bezit van zo´n brommer bleef wel iets waarmee je je kon onderscheiden ten opzichte van de scholieren die met de fiets naar school kwamen of rondreden op zo´n Suzuki- of Yamaha-´buikschuiver´. Het zijn juist die brommers die nu nog altijd opduiken in mooie staat. De zwarte, paarse en Crazy Horse-uitvoering van PUCH die tot de minicollectie van Rudi Kennes beho(o)r(d)en, en waarvan je afdrukken vindt op deze site onder de rubriek ´foto´s´, zijn dus voorbeelden van die latere modellen.

Over de onderscheiden types en modellen die bij ons in België over de jaren heen verdeeld werden hopen wij later nog meer uit te weiden, mogelijk aan de hand van beeldmateriaal en technische beschrijvingen. Nu al verwijzen wij je terzake naar onze links, en meer bepaald naar deze met de ptcn, onder ´historie´.

De vraag die ons intussen bezighield luidde: wat is er van al die PUCH-dealers geworden, die ook bij ons in Vlaanderen hun handel dreven ? Valt daar nog iets te vinden aan onderdelen in stock ? Hebben zij misschien zelfs nog complete rijwielen staan ? Via enig speurwerk kwamen wij enkele nog bestaande handelszaken op het spoor die toen verdeler waren van onder andere het merk PUCH:

Fietswinkel Van Leuven in Sint-Denijs-Westrem bij Gent
Na een gouden tip kwamen wij alhier terecht. Uit het voorafgaande telefoongesprek bleek dat de zaakvoerder van deze fietshandel destijds PUCH´s verkocht, naast andere merken. Hij bleek ook nogal wat nieuwe, gestockeerde onderdelen in voorraad te hebben, netjes geordend in kartonnen dozen en klaargezet voor de grote opruiming. De grote voorraad bleek evenwel al geplunderd, enige jaren terug, uiteraard door Nederlanders met hart (of - gesloten - beurs ?) voor PUCH. Zo wisten we toch nog enkele opmerkelijke kleinoden voor een peulschil uit de brand te slepen. De geïnteresseerde lezer moeten we ontgoochelen: alles is nu weg, althans wat PUCH betreft. Uit zijn levenskroniek blijkt dat hij destijds op zijn veertiende levensjaar al door zijn vader werd verplicht om mee in de bromfietswinkel te werken. Deze verplichting, alsook de niet zo fortuinlijke verdiensten van de niet afgelaten inzet tijdens de jarenlange uitoefening van het werk, resulteerden bij hem in een afkeer voor PUCH en voor brommers in het algemeen. Vandaag de dag kan je er enkel nog terecht voor fietsen, in alle maten en kleuren.

Fiets- en bromfietswinkel Mattheussen (J.) in Turnhout
Ook deze handelszaak dealde vroeger in Puch. We kwamen ze op het spoor door onze eigen wens om terug in het bezit te komen van een Belgische handgeschakelde paarse Puch MV 50, tweebak met potje. Via marktplaats kwamen we immers in het bezit van zo´n zeldzaam exemplaar, weze het eerder onrechtstreeks en na niet nader te noemen praktische verwikkelingen. Welnu, op deze brommer kleefden nog altijd de originele stickers van het huis waar deze brommer destijds verkocht werd. We hadden helemaal niet verwacht dat deze handelszaak nog zou bestaan, maar blijkbaar beschikken zij nog over een beperkt aantal onderdelen om nog rondtoerende PUCH-oldtimers bij tijd en wijle te herstellen. Zelf brachten we onze brommer daar opnieuw binnen voor complete restauratie. Terug in zijn oude, vertrouwde stal. Uiteindelijk moesen we bij Rinke van Rinky Toys wel bijna alle toebehoren gaan uithalen om de brommer in de staat te krijgen waarin we wilden, namelijk nieuw.


Motorhandel De Peuter in Ramsel (bij Herselt)
Omer De Peuter nam de handelszaak over van zijn vader, die destijds in PUCH dealde. Zelf dealde hij tot voor kort in motors van het merk Laverda, en verkocht hij ook tweedehands-wagens. Na 25 jaren zet hij nu een punt achter zijn carrière als garagist en hoopt hij dit najaar met zijn vrouw een bistro uit te baten. Laverda blijft hij wel trouw; dit merk blijft hij als randactiviteit verder verdelen in de streek. Zijn affiniteit met PUCH is hij echter nooit kwijtgeraakt; zijn broer zou over een zeer ruime collectie beschikken, maar tot dusver lukte het ons niet hem te benaderen. Zelf heeft hij ook enkele van deze bromfietsen en loopt hij beurzen af om hier en daar iets op de kop te kunnen tikken. Techniek heeft voor hem uiteraard geen geheimen. Wij hopen in de nabije toekomst op zijn vakkennis te kunnen rekenen bij de verdere uitbouw van de PTCV.

Handel A.P. De Leeuw te Brugge-Hoefijzerlaan
Over deze handelszaak laten we Luc van Landschoote aan het woord: "In Brugge werden de brommers van het merk PUCH destijds verkocht door een Nederlander, dhr. A. De Leeuw. Een fantastische man die eigenlijk liever toneelspeler was geweest dan handelaar. In zijn werkplaats hing een bord waarop stond : "Als u niets te doen hebt, doe het dan s.v.p. niet hier". Maar die man was zodanig grappig en jong van hart dat ik wellicht meer tijd bij hem op de zaak heb doorgebracht dan bij mijn ouders. Soms reed ik met hem mee bij het afleveren van een bromfiets of hielp ik met eenvoudige dingen in de werkplaats. De Bruggelingen waren trouwens van mening dat een PUCH een Nederlandse brommer was door dat gele plaatje, het witte achterspatbord en het feit dat De Leeuw een Nederlander was. De meeste PUCH-rijders waren vrienden onder elkaar en het was steeds een feest om bij ´De Leeuw´ wat te staan ´lullen´. De Leeuw verkocht ook fietsen van het merk PUCH en Tunturi- hometrainers, maar was, naast het verdelen van PUCH, vooral bekend als dealer van Yamaha. Via MOTIM in Nederland heeft hij ook russische DNEPR´s en JUPITER´s verkocht; zelfs Enfield India en BSA (net op het einde van dit merk). Door arthrose kon De Leeuw op het einde echter geen moer meer op een bout draaien en werd de ganse PUCH-stock overgelaten aan Chris DIERICKX."

Intussen kunnen we vaststellen dat er in Vlaanderen meer promotie gevoerd wordt voor PUCH dan nu in Nederland het geval is. Metersgrote affiches van de NMBS, onze Belgische spoorwegmaatschappij, ter promotie van de Go Pass, in alle stations onderstrepen dit met als afbeelding een prachtige poster van een Puch in een heel leuke context.

De geschiedenis is hiermee zeker nog niet geschreven, al lijkt het ons een mooi begin. Als je nog Puch- of Tomos-dealers kent die nog actief bezig zijn met oldtimers van deze merken, of indien je aanvullingen hebt bij deze geschetste historiek, mail het ons dan a.u.b. op onderstaand adres of via historie@ptcv.be .

De toekomst belooft in elk geval prachtig te worden: als het even meezit dan bouwen we ook in Vlaanderen onze club - de Puch en Tomos Club Vlaanderen - verder uit, want ook hier is er een rijke historie wat deze bromfietsen betreft. Wij zijn in elk geval zo stoutmoedig om te besluiten dat Puch IN VLAANDEREN LEEFT !

Geschreven door Rudi Kennes, rudi@ptcv.be, met dank aan Luc van Landschoote voor zijn nuttige, aanvullende commentaar.
Luc is geboren in 1953. Foto´s van (een deel) van zijn verzameling te vinden op de fotopagina.
Hieronder een foto van de Stockel-Sport winkel in Woluwe, waar Luc´s witte VZ ooit nieuw verkocht werd.

Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539