Puch en Tomos Club Vlaanderen
PUCH-HISTORIE ALGEMEEN


Duitse producten worden van oudsher geassocieerd met ´kwaliteit´, zeker in de autobranche. Denk maar aan automerken als Volkswagen (VW), BMW of Mercedes. Het buurland Oostenrijk komt in de ogen van de meeste Vlamingen die reputatie niet toe, en toch zal de naam PUCH bij sommigen onder hen - jezelf uiteraard niet meegerekend, als PUCH-adept - wel een belletje doen rinkelen. Weinigen zullen je echter kunnen vertellen waar dat vierletterwoord dan wel voor moge staan.

Het logo vertoont in elk geval veel gelijkenis met dat van BMW , vanwaar de associatie met motortechniek en de spreekwoordelijke ´Duitse kwaliteit´ dan ook gauw is gemaakt. Dat men met deze vrije gedachtegang dit roemruchte merk toch niet alle eer aandoet die het verdient, hopen wij hieronder overtuigend uit de doeken te kunnen doen:

In den beginne

Het vermeende ´letterwoord´ PUCH is helemaal geen letterwoord: het is de achternaam van de stichter van het bedrijf. Johann Puch (1862-1914) ligt inderdaad aan de basis van de brommertjes waaraan deze site gewijd is. Enig rekenwerk leert ons dat deze man slechts 52 jaar oud werd. Niet de eerste wereldoorlog (WO I), noch een crash met één van zijn motorvoertuigen veroorzaakte dit vroege overlijden, maar wel een plotselinge hartstilstand (toen al). Hij overleed immers exact op 19 juli 1914, dus nog voor WO I uitbrak.
Alles begon in een klein atelier aan het eind van de 19e eeuw - wat al eeuwenlang geleden lijkt, en dat dus ook effectief is: de jonge slotenmaker-bankwerker Johann Puch produceert dan zijn eerste rijwiel. Hij startte zijn bedrijfje in een oude watermolen en van dan af ontsproten tal van creatieve ideeën aan zijn hoofd, die telkens uitmondden in evenzo talrijke producten: fietsen, motorfietsen, auto´s, zelfs vliegtuigen .

Na oorlogstijd

PUCH dankte haar wereldwijde reputatie in de eerste decennia van de 20 ste eeuw aan de geavanceerde motortechniek die onder andere veel vruchten afwierp in het motorsportwereldje van toen. Het merk was een tijdlang ver voorop. Bovendien speelde het merk handig in op de tijdgeest van toen. Immers: wat de VW Kever jaren later zou zijn voor de Duitse Jan-met-de-pet - met name een ´volks´auto - was de PUCH-motorfiets in het pre-autotijdperk voor de Oostenrijkse gewone man: een betaalbaar en handig vervoermiddel voor dagelijks gebruik. De auto was nog niet in die mate ingeburgerd en gecommercialiseerd als vervoermiddel en ook in het buitenland bleef de motor tot het midden van de jaren ´50 het aangewezen hulpmiddel om je te verplaatsen op een vlotte wijze. Dit alles kwam uiteraard de productie ten goede. Na de tweede wereldoorlog (WO II), en dus na de vernedering die Duitsland en Oostenrijk opliepen in de ogen van de rest van de wereld, was het intussen gerenommeerde merk PUCH het uithangbord bij uitstek van de getroffen natie om de verloren nationaliteitszin en nationale trots te herwinnen en nieuw leven in te blazen. Tot dusver hield men zich enkel ledig met het ontwikkelen van motorfietsen (geen bromfietsen dus). Zoals gezegd werd dit verder in de hand gewerkt door de ongeëvenaarde sportprestaties van deze beruchte voertuigen.
Na WO II vond men de tijd echter rijp voor het ontwikkelen van een bromfietsmodel. De overige Europese motorfietsfabrikanten hadden immers die stap al gezet en PUCH kon moeilijk achterblijven. Zo startte men in de herfst van 1952 het ontwikkelingsproces op van de eerste PUCH-MOPED die in de zomer van 1954 van de band zou rollen als de MS 50, later ook de baby-PUCH genoemd, vanwege zijn fragiele uiterlijk.
In de herfst van datzelfde jaar al werd de massaproductie opgestart. Deze bromfiets was zijn tijd en concurrenten ver vooruit: met zijn typische 50 cm3 was hij nog vergelijkbaar met de rechtstreekse concurrenten, maar verder verschilde hij wezenlijk door onder andere geforceerde luchtkoeling, een staalplaten zogeheten ruggegraatframe, ontleend aan de motorfietsproductie, en een afgeveerde achtervork in combinatie met een telescoopvork die voor die tijd voor een ongekend rijcomfort zorgde. Het letterwoord ´MOPED´ staat voor ´MOtorisierte PEDale´, en is voor elk bromfietsliefhebber vandaag een sleutelwoord bij het zoeken op het internet naar interessante sites over bromfietsen. In wezen verwijst het dus naar het feit dat de normering in die tijd voorschreef dat dergelijke ´voertuigen-met-hulpmotor´ door eenvoudig gebruik van pedalen moesten kunnen bediend worden. Deze en ook andere normering lag uiteindelijk ook aan de basis van de uiteenlopende versies van dit model die in verschillende landen geleverd werden: overal trachtte men immers te voldoen aan de geldende richtlijnen, met de nodige wijzigingen aan het basismodel tot gevolg.

De gouden jaren ´50, ´60 en ´70 . en later

Het bedrijf dat deze PUCH-brommers produceerde was in naamgeving intussen al lang niet meer beperkt tot dit magische vierletterwoord: in 1928 vond een fusie plaats met de Oostenrijkse automobielfabrikant AG van de roemrijke Austro-Daimler-auto´s, en in 1934 volgde een tweede fusie-operatie met fietsfabrikant Steyr-Werke AG. De PUCHIES - MS-, VS- en MV-series - gingen niet alleen in Oostenrijk, maar zeker ook in Nederland bij onze noorderburen, alsook in mindere mate bij ons in Vlaanderen, in die tijd goed van de hand. Maar leveringen vonden ook plaats in de VS en elders buiten Europa, waardoor er vandaag de dag nog steeds van dergelijke bromfietsen rondrijden tot in Azië toe. De licentie voor het verdelen van deze brommers ging de voorbije decennia herhaaldelijk over in andere handen; momenteel is deze in handen van PIAGGIO.

De productie van dit type PUCH-bromfietsen stopte ongeveer in 1982. Heden staat het bedrijf gekend onder de naam MAGNA STEYR.

Vandaag en morgen

Vandaag heerst er een nieuwe revival, vooral dan in Nederland. Het zustermerk TOMOS pakt zelfs met een gelijknamige brommer uit. Wij hier in Vlaanderen lopen dan misschien wat achter, zoals wij destijds ook nooit een Puch-rage kenden als bij onze noorderburen, één ding is zeker:

THE FUTURE IS PUCH, ook in Vlaanderen !
bronvermelding:
1. Magna Steyr + www.katschtal-classic.com
2. Puchistorie op de www.ptcn.net-site

terug naar historie pagina

Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539