Puch en Tomos Club Vlaanderen
Ook Peter Koelewijn rijdt PUCH.




Puch: VS50 L met zweefzadel in de folders als Skyrider II aangeduid, bouwjaar 1968, framenr. 7364971 ook het motorblok heeft het zelfde nummer. Hij verkeerd nog in de originele staat nog niet begonnen aan restauratie of een opknapbeurt rijden doet hij prima.

Peter´s Puch History

Eerst over de oorzaak van dit verhaal een onbekende naam in mijn mailbox maar de tekst "miniposter Puch/Tomos" gaf mij het vertrouwen dat het geen spam was. Het was het verzoek om als fotomodel te figureren voor het midden blad van ons kwartaalblad als "bekende" Nederlander die Puch rijdt. Zoals jullie wel hebben gezien ben ik niet de bekende zanger van het eerste Nederlandstalige Rock and Roll lied maar iemand met een gelijke naam. Ik kan jullie vertellen dat het niet altijd even leuk is, ze maken veelal een flauwe opmerking of denken dat je een grap maakt en dat het niet mijn echte naam is. Ook weten ze gelijk je naam goed te onthouden wat een nadeel is, ik ben zelf niet goed in het onthouden van namen ook bij mij is een ezelsbruggetje welkom. Ik hoop toch dat men het idee van de foto kan waarderen.

Nu mijn Puch History

Ik moet eerst beginnen met mijn vader die was al snel na de 2e wereldoorlog voorzien van een bromfiets al was het een tweedehands. Als ik het mij goed herinner uit zijn verhalen dan was het iets met een eitje als motortje, later volgde er een Solex en ik kan mij zelf nog een Kapitein herinneren met een motor op het voorwiel en een schakelhandel aan het stuur om de aandrijving op het voorwiel te duwen. Later reed hij Batavus en Zündapp waaraan ik vele malen het schoonmaakwerk verrichtte wat een aanvulling op mijn zakgeld betekende. Ook mijn moeder en mijn oudste zuster reden op een brommer.

Ik ben geboren op 19 april 1951 in Castricum als de oudste van een tweeling een jongen en een meisje met dus een vader die al jaren brommer reed, woon nog steeds in mijn geboorteplaats.

Toen ik 16 jaar was geworden kreeg ik rijles van mijn vader op de oude Batavus van mijn moeder een model dat wel wat leek op de latere Puch, de laatste maand van het schooljaar mocht ik op haar brommer naar de LTS in Krommenie dat was dus mei 1967.

Toen ik naar de MTS in Alkmaar ging waar ik Bouwkunde ging studeren werd dit mijn vervoersmiddel naar school. Het was een goed onderhouden brommer die toch toen al zeker 7 jaar oud was maar met een niet al te hoge km-stand. Ik denk mede omdat er geen grote afstanden mee werden gereden was het een luie brommer waar echt geen hoge snelheid mee was te halen. In het gebruik bleek dat er ook wel wat aan het vermogen ontbrak bij een sterke westenwind kon je er bijna naast lopen en was het inhalen van fietsers en ingehaald worden door een auto een gevaarlijke zaak. Omdat we zelf geen sleutelaars waren werd hij ter reparatie naar Floor Twist de plaatselijke brom- en fietsenmaker gebracht, deze oordeelde dat het niet verantwoord was om de Batavus op te knappen het zou maar een tijdelijke verbetering geven.

Na aandringen van mijn kant werd er besloten dat ik een nieuwe brommer voor mijn verjaardag zou krijgen ook om een toen al kostbaar trein abonnement te besparen.
Mijn keus viel op een Puch met kikkerbek VS50 L Skyrider met een zweefzadel de kleur was nog wel moeilijk een witte leek mij wel wat maar mijn ervaringen met het poetsen van brommers deed mij kiezen voor een zwarte met gele tank en kastjes. Dit waren ook de kleuren van mijn Korfbalvereniging Helios en ook had ik al een toen erg in de mode zijnde meters lange clubsjaal in zwart-geel. De aanschafprijs was toen in 1968 fl. 835,-- waarvan fl. 10,-- voor de voetsteuntjes.

Ik kan niet zeggen dat er in Castricum en omgeving een echte Puch/Tomos cultus was. Voor mijn gevoel was dat meer iets voor de stad het was wel een populaire brommer onder de jeugd de volwassenen vonden het veelal maar niets, te licht en niet geschikt om met twee personen te berijden.

Veel op mijn Puch gereden zonder dat hij problemen heeft gegeven drie jaar naar school in Alkmaar en naar de uitwedstrijden van mijn korfbalteam. In de vakanties maakte ik tochten naar kustplaatsen zoals IJmuiden, Wijk aan Zee, Egmond, Schoorl en het strand bij Castricum. Ook de Hondsbosse Zeewering kan ik mij als doel van een rit herinneren. Het vervoeren van mijn vishengels naar een leuk visstekje in de omgeving lukte goed op de Puch.

Nadat ik in 1971 als bouwkundige in Bloemendaal ben gaan werken werd het gebruik van de Puch minder ik ging met de trein naar mijn werk de afstand was te groot met als extra hindernis de pond over het Noordzeekanaal bij Velsen waar het leek of je altijd moest wachten.

Het werd toen een recreatie brommer voor een tochtje in de omgeving en vervoer van en naar het korfbalterrein.

Nadat ik mijn rijbewijs had gehaald en een 2e hands FIAT 850 had gekocht en er ook nog de plicht om een helm te dragen kwam heb ik hem verkocht aan een jongen van de korfbalclub. Dit was in 1974 voor het bedrag van fl. 400,-- een redelijke prijs voor een in zeer goede staat verkerende Puch met een lage km-stand en zonder roest. Toen ik later hoorde dat hij hem na 1 maand total loss had gereden had ik er al spijt van te hebben verkocht niet wetende dat ik later weer op een Puch zou rijden.

Weer een Puch

In de zomer van 1999 begon het latent aanwezige Puch-virus toch toe te slaan. Diverse artikelen in de kranten en als laatste de Puch van Wim Kok een collega die zijn zelf gerestaureerde Puch op het werk liet zien deed mij beslissen, ik ging weer een Puch kopen. Als het kon een uitvoering zoals ik in mijn jeugd had bereden met als voorkeur de zwart-gele uitvoering. De familie vond het een grappig idee en verzorgde het nodige commentaar. Wim Kok maakte enige kopieën van de Puch uitgave van Bromfiets en andere artikelen voor informatie. Ik zelf ging opzoek naar een Puch op het internet en heb me via de site van de PTCN als lid aangemeld, op deze aanmelding kwam geen reactie. Om geheel in de sfeer te komen het boek "De Puch story en andere brommerverhalen" in de boekhandel besteld, op een avond uitgelezen en weer terug in de tijd. Om een idee te krijgen van wat er nog is aan Puch´s op 20 augustus 1999 een bezoek gebracht aan Vehikel te Utrecht. Hoewel de nadruk op auto´s en motorfietsen ligt waren ook de oude brommers goed vertegenwoordigd. Ook Puchjes waren aanwezig in diverse condities veel type´s waren te koop zowel geheel gerestaureerd als in een staat waarbij van rijden geen sprake was. Ook onderdelen zijn nog te koop oud en nieuw de prijzen voor de brommers waren zeer uiteen lopend van fl. 500,-- voor een wrak tot fl. 4500,-- voor een weer in nieuwe staat gebrachte witte VS50 L. Dus sparen om een Puch in een redelijke staat te kunnen kopen, enig sleutelwerk kan ik wel uitvoeren maar ben van beroep bouwkundige en geen bromfietsreparateur. Op de beurs was ook een stand van de PTCN hier me nogmaals als lid opgegeven met de mededeling dat mijn gegevens ook al op internet stonden. Bij de stand van "Bromfiets" het blad met de Puch-modelhistorie gekocht. Met een hoofd vol indrukken weer naar huis in het besef dat een oldtimer niet voor een prikje was te verkrijgen een redelijk exemplaar zou zeker fl. 1500,-- gaan kosten. Hierna werd het rustig, ik kocht regelmatig het blad "Bromfiets"om in de advertenties naar de juiste Puch te speuren en om het prijs verloop te volgen, ook het internet werd regelmatig bezocht.

In de Puchtimer wordt een VS50L zwart met geel uit 1970 voor fl. 1250,-- aangeboden in Rijswijk, een afspraak gemaakt nu dat viel tegen chroom bijna niet meer aanwezig frame roestig in de koplamp zaten twee extra lampjes dus het bouwjaar was niet 1970 maar eerder 1965/66 en op de velgen was geen chroom meer te vinden het verzekeringsplaatje was van 1989 en hij liep niet. Had er geen goed gevoel bij maar toch een bod gedaan van fl. 900,-- vond dat er veel kosten moesten worden gemaakt om hem weer rijdend te krijgen de verkoper wilde niet lager dan fl. 1000,-- hem maar laten staan zou zeker fl. 1000,-- kosten om hem op te knappen. Pasen 2000 op het internet aan het zoeken en een kijkje genomen op marktplaats.nl in de groep motoren/bromfietsen was ook een Puch pagina maar hier alleen Maxi´s op de pagina Oldtimers was het meteen raak.
De als laatste toegevoegde advertentie sprak van een Puch VS50 met gele kastjes en tank bouwjaar 1965 vraagprijs fl. 2000,--. In de uitgebreide advertentie stond een foto aangegeven en na het openen bleek dit de uitvoering te zijn die ik vroeger bezat en was de brommer in originele staat en het chroomwerk leek goed. Dit was de kans om aan een in goede staat verkerende Puch van het juiste type te komen. Een e-mail met aanvullende vragen en een voorlopig bod van fl. 1600,-- verzonden. De aanbieder belde op en hij gaf me de gevraagde informatie waaronder het framenummer 7364971. Uit het gesprek bleek hij een zuinige bezitter van zijn oude Puch te zijn. Een afspraak was snel gemaakt en de volgende zaterdag naar Tilburg voor een bezichtiging en om een beslissing tot aankoop te nemen.
Na een geanimeerd gesprek met koffie over Puch´s de brommer bekeken. Deze verkeerde in een puike staat, het chroom was na ruim 30 jaar redelijk en alle originele onderdelen waren nog aanwezig. Alleen het lakwerk was duidelijk beschadigd door de jaren van gebruik. Maar de algemene indruk was goed ook het frame recht bleek te zijn en toen bij de eerste poging de motor startte was de beslissing eenvoudig. We kwamen een prijs van fl. 1900,-- overeen incl. helm en verzekering, na het een aanbetaling te hebben gedaan weer richting huis. Volgens de gegevens op de PTCN-site komt het frame nummer uit 1967/68. Volgens mij is hij uit 1968, want in het huis van de km-teller is 06-68 geslagen. De volgende zaterdag samen met mijn zwager de Puch opgehaald met een busje en gelijk na thuiskomst een rondje door het dorp gereden. Meteen veel blikken van herkenning en een man die op mij toekwam bij de benzinepomp met de uitroep "die brommer heb ik ook gereden".

De familie vond het ook wel een leuke brommer toen ze hem in werkelijkheid zagen, al waren de terug-in-de-tijd kreten ook aanwezig.
Als eerste een grote bel gekocht. Dat was een volgens mijn smaak, een onderdeel dat op mijn Puch hoorde te zitten, met het voordeel dat je ook duidelijk te horen bent. Toen ik voor een onderdeel bij mijn fietsenmaker langs reed, kwam hij uit zijn werkplaats lopen en riep hij "dat kan alleen een Puch zijn" met het kenmerkende motorgeluid zat het dus wel goed. Het overzetten van de verzekering was nog wel een probleem. Daar moesten enkele telefoontjes en een brief van de vorige eigenaar aan te pas komen. In juni mijn verzekering ontvangen en de eerste droge dag benut om op de Puch naar het werk in Alkmaar te gaan. De zelfde route gereden als mijn schooltijd in 1968/1971, ik zal je zeggen dat het een vreemde ervaring is, dan ga je echt terug in de tijd.

Nog enkele malen mee naar mijn werk gereden en ik maak regelmatig in de vroege avond een tochtje in de nabije omgeving. Eenmaal een toertocht van de Skyriders uit Hoorn gereden waar ik lid van ben geweest, maar omdat er niet veel activiteiten door de club werden georganiseerd na twee jaar mijn lidmaatschap beëindigd.

Ik probeer als het uitkomt bij de bijeenkomsten van de PTCN aanwezig te zijn maar de familie heeft ook zijn prioriteiten dus komt het niet altijd goed uit. Het spijt mij zeer dat er in Noord-Holland niet regelmatig een toertocht is. Ik kan niet naar een verder gelegen tocht gaan omdat ik geen vervoersmiddel heb voor de brommer.

Dit waren mijn belevenissen met Puch. Nu opzoek naar een nieuw benzinekraantje en een pakking voor de vlotterkamer. Dan hoop ik deze zomer weer vele kilometers in de omgeving af te leggen en ik hoop dat er ook een gezamenlijke rit bij zal zitten. Verder zal ik de grote restauratie moeten gaan plannen, maar dat zal wel wat voorbereiding vergen en ik moet nog wel wat technische kennis vergaren.

Iedereen veel plezier met zijn brommer en hopelijk nog vele jaren voor de PTCN.

Peter Koelewijn
(Mrt 2004)



Terug naar clubblad pagina

Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539