Puch en Tomos Club Vlaanderen
Verborgen schatten in Vlaanderen


Op een mooie zondagmorgen - we schrijven 14 maart 2004 - begaf onze Vlaamse Günther Walraff zich naar een verwoed bromfietsverzamelaar, die eigenlijk van beroep schroothandelaar is. Een eerbaar beroep, zoals een ander. Van een schroothandelaar verwacht je niet direct dat hij zorgzaam met het hem toevertrouwde materiaal omspringt, maar deze man is anders: in de loop der jaren bouwde hij een behoorlijke verzameling bromfietsen op die met enige zorg worden behandeld en dus niet onmiddellijk tot oud ijzer wordt samengeperst.

Naast een aantal motorfietsen is het pronkstuk van de verzameling een prachtige KREIDLER-racebromfiets. Het is één van de mooiste die onze gelegenheidsreporter ooit te zien kreeg (met een ellenlang smalle rode tank, een mooi zwart buizenframe, prachtig afgewerkte stuurkuip en het bekende aangepaste blok). Een 20-tal bromfietsen werden volledig opgepoetst. Daaronder ook een mooie oranjekleurige MV 50 PUCH Skytrack waarvan lak en chroom in prima staat verkeren. Helaas blijkt die Puch niet te koop. Ook een mooie LOCOMOTIEF en een heel bijzondere MOBY-scooter maken deel uit van de collectie, maar overwegend treffen we toch FLANDRIA aan.

In een achterliggende loods bevindt zich onder het dak, in een gedeeltelijk met prikkeldraad afgesloten ruimte, minstens 150 bromfietsen. Na enig zoeken ontwaart onze speurneus tussen de berg FLANDRIA´s ook :
- Een zwarte MV met veel roest op de tank en voorspatbord, maar met een hard achterspatbord, in redelijk complete staat en mits enige kosten weer rijklaar te maken.
- Een jaren ´60 rood/witte 3-bak handgeschakelde VS, met volledig rot achterspatbord en stuk achterframe. Wellicht enkel nog voor onderdelen, daar zelfs de gereedschapsbakjes ernstig verroest zijn, maar misschien kan de brommer met veel "ellebogenzweet" toch terug de baan op. Bovendien heeft ie geen origineel voorspatbord, maar een verroest chromen, afkomstig van een Skytrack.
- Een RAP met PUCH-motor, met een fikse deuk in het koplicht en zonder motorbeplating, maar wel met het unieke en veelgezochte R-blok compleet met snelle carburator en rubberen aanzuigstuk.
- Een groene kleuter-PUCH in vrij mooie staat. Met de typische kleine achtervering, het platte tankje, de oudere koelkap, enz.. Deze leek erg compleet op het achterlicht na. Om nog maar over de rest te zwijgen.

Aan het dak hangen verder tientallen wielen (zoals je ook op de foto´s kan zien) en aan de zijkant van de stapelruimte liggen er tientallen losse motoren waarvan de meeste automaatjes zijn, waaronder natuurlijk een aantal MAXI´s. Ook nog diverse benzinetanken (o.a. MAGNEET) en gereedschapsbakjes, enz.. We bevinden ons op zolder en het kan niet anders of in de zomer moet het hier ondraaglijk warm zijn. Dit verklaart allicht hoe het komt dat alle rubber erg aangetast is.

In een afzonderlijke ruimte is dan een mooie werkplaats geïnstalleerd waar men bezig is met het "opzetten" van een HEINKEL-scooter. Het is de man zijn bedoeling om op termijn in een oud hoevetje een bromfietsmuseum te maken, dus voor de "verkoop" moet je elders zijn.

Al met al was het voor onze verslaggever toch indrukwekkend om zo een hoeveelheid oude bromfietsen opeengepakt te zien en het geluk te hebben om nog wat oude Puch´s te vinden. Wij hopen dat je op basis van de foto´s even de sfeer kan meeproeven.

Met oprechte dank aan onze anonieme reporter, G.W.

terug naar Puch historie in Vlaanderen

Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539