Puch en Tomos Club Vlaanderen
Collector´s item PUCH V.S. 50 D

Door Rudi Kennes

In de 16e jaargang, nr. 2, juni 2004 van het clubblad van de PTCN plaatste de redactie op p. 33 een oude Belgische advertentie van een PUCH V.S. 50 D. Deze advertentie is afkomstig uit de promotiefolder van 1956 van de toenmalige invoerder van PUCH in België, de Ets. A. Bresleau uit Brussel.
In België werd dit model in die tijd gepromoot als het luxemodel van PUCH uit de 49 cc-reeks.

Als gepassioneerd PUCH-adept in België bezat ik al twee MV 50, een Skytrack en een Skyhunter. Maar door me meer te verdiepen in de geschiedenis van onze geliefde tweewielers ging m´n interesse meer en meer uit naar de oudere modellen. Graag had ik dan ook zo´n Belgische V.S. D. aan m´n collectie toegevoegd. Alleen leek het me niet zo´n koud kunstje om een Belgisch exemplaar te bemachtigen. Zo PUCH-gek als men in Nederland was en nu opnieuw is, is men in België immers nooit geweest.
Toevallig bleek er evenwel een prachtexemplaar aangeboden te worden op een Belgische site. De verkoper bleek die te hebben geërfd van zijn grootvader en wou daar een mooie prijs van maken. Bijna was de deal rond -ook al was de vraagprijs van 1500? naar mijn normen en beursinhoud langs de hoge kant - tot ie besloot om hem uiteindelijk nu toch nog niet weg te doen en nog een jaar of vijftien te wachten om de verkoopprijs aldus nog verder op te kunnen drijven, tot allicht Nederlandse normen.
Met de moed der wanhoop ging ik dan op zoek naar een ander exemplaar in goede en betaalbare staat om zo uiteindelijk opnieuw bij een mij vertrouwd en betrouwbaar hobbyist in Nederland uit te komen. Maar ook hij kon me niet echt helpen, al had ik me intussen in gedachten al verzoend met een Nederlands exemplaar.

De spreekwoorden ´tijd brengt raad´ en ´wie zoekt die vindt´ bleken evenwel voor eens van toepassing: op een buitenlandse site bood een Belg een VS te koop aan. Het bleek volgens de advertentie een drie-handbak in goede staat. De vraagprijs: 450?. Zonder me daar voor die prijs echt veel van voor te stellen, contacteerde ik de verkoper en werd een afspraak gemaakt. De ontvangst was op z´n Belgisch en hartelijk: m´n bejaarde vader die me vergezelde en ikzelf werden genodigd om aan de terrastafel plaats te nemen en ons werd gevraagd wat we wensten te drinken. We praatten eerst bij pot en pint wat bij. Uiteraard gleed m´n blik regelmatig af naar de brommer die wat verder op het terras gestald stond.
Het resultaat was verbluffend, zoals je op de foto´s kan zien. De brommer bleek afkomstig van een bejaard echtpaar dat zich destijds twee exemplaren van dit model aangeschaft had. Met het overlijden van de man, verkocht de weduwe zijn exemplaar aan de verkoper. Blok- en framenr zijn gelijk: 9110740; bouwjaar 1968.
Ik kreeg van de jonge, tweede eigenaar nog een doosje gevuld met bougies en een helm er bovenop. Ook het gelijkvormigheidsattest, afgeleverd door de n.v. VESPA in 1989, bij heringebruikname, alsook het origineel onderhoudsboekje met nr. 907.1.71.003.1 op naam van de eerste eigenaar, twee exemplaren van de ´data sheet´ met codenr TS 60/19-66.1 e f betreffende dit model en een exemplaar van de ´lubrication table´ met nr 907.1.71.006.1 zaten erbij.
Uiteraard kocht ik hem niet in de staat die je hier ziet: het tankje diende grondig gereinigd (eerst gewoon gespoeld; vervolgens onder druk met een soort ijzervijlsel uitgespoten en dan met een epoxylaag verhard) en de piston (de zuiger) was foutief geplaatst waardoor de motor aanvankelijk volledig blokkeerde na enkele kilometers. Mogelijk stonden de koelribben bij de aanschaf ook verkeerd.; de motor liep in elk geval al gauw gloedheet. Verder werd de uitlaat ontkoold en werd de verlichting op punt gesteld. Het bijgeleverde beenscherm liet ik in de originele kleur herspuiten.

Tenslotte werd de poetsdoek bovengehaald om het resultaat te verkrijgen dat je hier ziet.

Je begrijpt wel dat ik geen moment betreurde dat die eerste koop niet plaatsvond.

Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539