Puch en Tomos Club Vlaanderen
Oldtimerbeurzen in Vlaanderen


Met het heropflakkeren van de PUCH- en TOMOS-rage in vrij Nederland de laatste jaren, werden oude en minder oude vehikels van deze roemrijke bromfietsmerken van weleer door menigeen uit de schuur gehaald en te koop gesteld op allerhande virtuele en reële marktplaatsen. Ook de handel in onderdelen tiert er welig. Zo welig zelfs, dat het er naar uitziet dat je er dra allicht geen bout of moer meer op de kop zult kunnen tikken zonder diep in de beurs te moeten tasten. Zelfs Rinke Horemans liet zich enige tijd terug al ontvallen "dat de spoeling nu toch wel erg dun aan het worden is", waarmee hij te kennen gaf dat het aantal brommertjes dat plots nog ergens van onder het stof wordt gehaald ´in de schuur van boer Jan´ op één hand te tellen valt.
Je weze dus gewaarschuwd als je alsnog een aankondiging van zulk een vondst onder ogen krijgt !

De menselijke geest is echter flexibel in het bedenken van oplossingen in tijden van schaarste, en zo ontstonden andere circuits om aan je trekken te komen: de ruilhandel tiert welig, zeker in regionaal clubverband, wat allicht ook medebepalend is voor het succes van het clubleven in Nederland, en sommige ondernemende geesten ´staken in alle stilte de plas over´ om elders nieuwe bronnen aan te boren. Vooral Duitsland en Oostenrijk kwamen in het vizier, doch met het succes van e-bay als virtuele koopjesmarkt werden eigenlijk de grenzen van gans de wereld ontsloten. Toch blijft het mijn ervaring dat het veel leuker is om iets te ontdekken op een beurs in plaats van het netjes gepresenteerd te krijgen via een advertentie op het internet. Zijn we niet allemaal kleine goudzoekers die graag van zo´n reis terugkomen met één of ander kleinood in de hand dat we dan zelf bestempelen als ongelooflijke vondst om, eenmaal thuisgekomen, bij onze huisgenoten te kunnen pronken ?

Dat je niet altijd naar het einde van de wereld moet reizen om kleine ontdekkingen te doen, willen we in dit artikel even uit de doeken doen, al willen we zeker niemands hoofd dol maken met de idee dat Vlaanderen het beloofde land is, en daarmee een collectieve uittocht naar Vlaanderen tijdens de weekends organiseren. Nuchter blijven is de boodschap ! Lees dit stukje dus eerder vanuit de gedachte aan de gekende zondagse TV-reportages over ´Vlaanderen Vakantieland´ en maak er gewoon bijwijlen een gezellige uitstap van, die je in het beste geval nog wat leuks kan opleveren ook.


Het internationaal bromfietstreffen te Wellen (Ulbeek)

Vraag aan een gewone Vlaming waar Ulbeek ergens ligt en wat daar dan te zien is en hij zal je allicht met grote ogen aankijken. Anders ligt het bij de Vlaamse oldtimerliefhebbers, en meer bepaald bij deze van oude bromfietsen en scooters. Het is nu al voor de 17 de keer dat dit jaarlijks evenement georganiseerd werd. Ditmaal op zondag 5 september, op een zonovergoten nazomerdag. Net op het ogenblik dat ´Neerlands Hoop in bange dagen´ voorgoed kwam te vergaan, met het plotse overlijden van de in Vlaanderen wonende erg geliefde Nederlandse liedjeszanger Bram Vermeulen, en met de pijnlijke gedachte aan het drama in Ossetië kersvers in het geheugen, trekken we er op uit.

Ulbeek ligt in de Vlaamse provincie Limburg en lijkt me dus in de eerste plaats voor Nederlanders die aldaar aan de grensstreek wonen, de moeite waard. Met de wagen rijd je vanuit Eindhoven recht naar beneden, richting Hasselt, om vandaar de nationale weg naar Sint-Truiden te nemen. Op die baan moet je dan ongeveer ter hoogte van Alken links afslaan. Oriënteer je best op je landkaart want wegwijzers naar Ulbeek of Wellen vind je niet vanop die nationale baan. Je begeeft je al gauw op erg kronkelige, landelijke wegen en vergeet al even gauw dat je zonet nog tegen hoge snelheid over een tweevaksbaan scheurde. Maak je ook niet druk als het lijkt alsof je helemaal wordt omgeleid, maar geniet gewoon van de omgeving. Je kan je ook richten op de witte wegwijzers naar zetelfabriek RELU, waar dit treffen plaatsvindt.

Eigen aan deze oldtimerbromfietsbeurs is, dat het een markt van onderdelen in open lucht betreft. Verwacht je dus niet aan een overdekte hal of binnenplaats, doch wel aan een lange straat (de Daalstraat) die is afgespannen voor alle doorgaand verkeer, en waar koopwaren zijn uitgestald door tal van handelaars. Het weer is dus een erg bepalende factor voor het succes van elke jaarlijkse editie. Dat viel dit jaar dus wel heel erg mee. Verwacht je evenmin aan oldies in showroomtoestand, althans niet onder de waar die te koop wordt gesteld. Je kunt er wél urenlang rondsnuffelen en graaien in koffers en dozen met oude onderdelen; bij de één al wat beter voorgesorteerd dan bij de ander. Toegang tot het marktgedeelte krijg je door twee eurootjes te betalen. Terwijl je rondkijkt moet je meer dan één keer uitwijken omdat ´jonge gasten zonder helm´ (soms zelfs echte kinderen) met hun brommer tussen het kijk- en kooplustig publiek snort. Er valt altijd wel wat te beleven.

Echte koopjes ga je er niet doen; ook in Vlaanderen zijn de prijzen immers intussen gekend. Maar toch vind je hier en daar wat bruikbare onderdelen voor je PUCH of TOMOS die je hart toch even sneller doen slaan. Zo merkte ik volgende spulletjes op: ´Hüpe´ voor je brommertje aan 5 euro (gebruikte toestand) of 7 euro (in nieuwstaat); hier en daar een MV-achterlicht (zonder binnenwerk); enkele kopmamphuizen; oude documentatie, bing-carburateurs, een sigaaruitlaat ? .
Er werden ook enkele brommertjes te koop aangeboden door handelaars: zo onder andere een TOMOS in relatief nette en volgens de verkoper zeer goed rijdende staat aan 650?; een bordeaux MSje, flink overprijsd, aan 750?; een PUCH COBRA aan 650?; een blauwe Duitse MV-opknapper aan 350?, een echte opknapper VZ 50 aan 300?? De bijgevoegde foto´s tonen wat van dat moois.

Ulbeek is echter meer dan een oldtimerbromfietsbeurs. Het is ook een bromfietstreffen. Elk jaar worden er twee rondritten georganiseerd voor diegenen die daar zin in hebben; één in de voormiddag om 11 uur en één in de namiddag. De parking van de zetelfabriek dient daarbij als openbare stalling van de deelnemende voertuigen. Zoals je op de foto kan zien staat deze meestal compleet vol. Er staan echte beauties onder van allerlei merken: veel Flandria, Royal Nord, Zündapp, Honda, Kreidler. Ook Solex was sterk vertegenwoordigd dit jaar en uiteraard telden we ook enkele puchies en tomosjes. Ook minder gekende doch daarom niet minder roemrijke merken als Itom, Mosquito, Malaguti, Sachs en Miele waren vertegenwoordigd. Onder de deelnemers waren trouwens heel wat Nederlanders aanwezig. Tenslotte is er een leuke overdekte biertent met wat zitjes en kan je er ook uit de hand wat eten. Ook de inwendige mens komt er dus aan z´n trekken. Wij tippen dit treffen voor Nederlanders, woonachtig in de grensstreek met België, in combinatie met een ruimere verkenning van de streek, als leuke en mogelijk ook waardevolle daguitstap naar Vlaanderen. Je kan er ook gerust een weekendtrip van maken: Limburgers hebben de reputatie erg gastvrij en hartelijk te zijn, en met wat zoeken vind je vast en zeker een betaalbare verblijfplaats.

impressies uit Wellen


Moto retro in de Oktoberhallen te Wieze op 11 en 12 september 2004

In de streek van Dender en Leie, tussen Aalst en Dendermonde, met - vanuit Nederland bekeken - als centraal oriëntatiepunt Gent, ligt Wieze. Dit is de streek waar Vlaams auteur Herman Brusselmans z´n schelmenstreken als jonge knaap moet hebben uitgehaald, op één van z´n roemruchte zwerfdagen. Althans, zo bevroeden wij.

Belangrijker voor u om weten, beste lezer, is dat daar ieder najaar ook de gekende oldtimerbeurs plaatsvindt voor oude motor- en bromfietsen. Gelet op de ligging, is deze locatie dus zeker bereikbaar vanuit Zeeland. Vraag is of het ook de moeite loont om daarvoor naar Vlaanderen af te zakken. Laat ons even vertellen wat er zoal te zien en te beleven valt:

In tegenstelling tot het bromfietstreffen te Ulbeek, hier geen georganiseerde rondrit. Het beursgebeuren speelt zich af in de bekende Oktoberhallen, die eigenlijk bestaat uit twee grote hallen. Het geheel oogt wat aftands. Voordeel is dan weer dat het weer geen invloed heeft op het genieten tijdens het kuieren langs de stands.
Je betaalt 7 euro toegangsgeld, maar als je op voorhand een flyer kon bemachtigen, dan kun je de daarop afgedrukte kortingsbon van 1 euro aan de kassa in mindering brengen.
Elk jaar staat dit gebeuren in het thema van een bepaald merk; dit jaar stonden de VESPA-scooters in de focus van de belangstelling. Nochtans zijn de 50 cc-oldies er sterk ondervertegenwoordigd: je vindt er enkele PEUGEOT´s, enkele MOBYLETTE´s, HONDAtjes, uiteraard veel VESPA dit jaar, maar verder is het huilen met de pet op: dit is in de eerste plaats een beurs voor liefhebbers van oude motoren.
We hebben de indruk dat de standhouders ook een vaste plaats hebben van jaar tot jaar, dus veel wijziging verwacht ik hierin niet. Liefhebbers van oude motoren, van SAROLEA tot GUZZI, komen er zeker aan hun trekken. De PCN zal hier vrees ik nochtans niet direct een interessante bestemming voor een rondrit in zien, want PUCH is er quasi onzichtbaar: enkel bij het rommelen in oude documentatie, kom je nog wel wat onderhoudsboekjes tegen, maar ook dan vaak betreffende MAXI´s en MONZA´s.
Zelf merkten we één (1 !) geplaatste advertentie op het prikbord in de toegangshal, waarbij een VS Skyrider te koop werd aangeboden; die bleek al verkocht. Voorts was er één (1!) standhouder die op een bord vermeldde dat hij nog een goed blokje voor een MV te koop had. De klassieke stickertjes kon je uiteraard ook wel aan een stand kopen.

Samenvattend: leuke uitstap voor Vlaamse oldtimerfreaks die een gezellige halve dag willen doorbrengen om wat te snuisteren, maar niet echt de moeite om een rit te ondernemen vanuit Nederland, tenzij je tegelijk de provincie Oost-Vlaanderen wat wil verkennen.


Leuvense oldtimerbeurs in de Brabanthal te Haasrode.

Voor de 19de keer al vond tijdens het weekend van 18 en 19 september de oldtimerbeurs in de Brabanthal te Haasrode (buiten Leuven-stad) plaats. Het beursconcept gelijkt op dat van Wieze, in die zin, dat ze plaatsvindt in de overdekte hallen en er ook elk jaar een thema uitgekozen wordt. Dit jaar stond het evenement in het teken van PORSCHE. Daarmee is al direct duidelijk dat niet enkel de liefhebber van oldtimerbromfietsen en -motoren bediend wordt, doch gemikt wordt op een veel ruimer publiek.
Anders dan in Wieze is ook de schaal van het gebeuren: om deze grondig te kunnen verkennen behoef je zeker een volledige dag. PUCH-adepten worden echter niet op hun wenken bediend: met veel geluk wordt er een exemplaar te koop aangeboden en ook naar onderdelen of documentatie is het naarstig zoeken. Qua ligging bevindt Haasrode (bij Leuven) zich langs de autostrade richting Luik; daar neem je dus de afrit te Haasrode. Doch, gelegen in het centrum van België, lijkt dit oldtimerevenement - alhoewel erg groots opgevat en aangenaam om er als Vlaming een dag rond te lopen - niet boeiend genoeg voor specifieke liefhebbers van oldtimerbromfietsen en -motoren uit Nederland, laat staan voor leden van de PTCN.
Andere oorden opzoeken dus is de boodschap.


De moto oldtimers ruilbeurs te Wiekevorst.

Voor de derde keer vond ook dit najaar deze beurs plaats. Wiekevorst is een deelgemeente van Heist-op-den-Berg nabij Aarschot en is erg landelijk gelegen. Heel de streek leent zich trouwens goed voor rondritten op tweewielers.
Deze ´jonge´ beurs heeft een erg lokaal en ruraal karakter, in die zin, dat ze vooral streekgenoten aantrekt en ook erg kleinschalig is opgezet: een kleine feestzaal (zaal Sint-Jan), aangevuld met een grote feesttent achteraan, en een bijzaaltje. Ook stonden wat vehikels gestald op de binnenplaats tussen de twee stenen ruimtes.
We kunnen ons moeilijk voorstellen dat noorderlingen het de moeite waard vinden om hiervoor naar hartje Vlaanderen af te zakken. Er was trouwens geen enkele PUCH te zien, wel zag ik welgeteld één sigaaruitlaat in B/C-toestand tentoongesteld ter tafel en lagen enkele onderhoudsboekjes te grabbel (een garantiebewijs voor PUCH-fietsen en een PUCH Monza-boekje). Niet veel zaaks dus, althans wat PUCH betreft. Wel veel oude motoren, waaronder de Japanse merken sterk vertegenwoordigd waren (Yamaha, Honda, Suzuki..). Toch ook wel enkele zeldzame oldies zoals een oude Sarolea die op zijn zachtst gezegd wel ´wat te lijden´ heeft gehad. Toch wel aangenaam om wat oude bekenden uit het milieu tegen het lijf te lopen en wat bij te praten aan de toog.


De oldtimerbeurs te Gierle (bij Turnhout) op 23 en 24 oktober

Je had jezelf evengoed te Wiekevorst kunnen wanen, want de beursformules lijken als twee druppels water op elkaar:
Wat brommertjes buiten gestald, kleine zaal bij het binnenkomen, die trouwens net als in Wiekevorst ´zaal Sint-Jan´ heet, en voornamelijk oude motorfietsen. Puchs kom je er niet in grote getale tegen. Toch konden wij er twee voor het nageslacht vastleggen met de camera: een Duitse MS 25 die als ´MV´ werd verkocht en een Puch-Bianchi waar men veel geld wou voor maken.
Niettemin leuk om zo een dagdeel van een herfstweekend al kuierend door te brengen.


Voorproefje op de beurs van april 2005 in Hamont-Achel

Op tweede paasdag was er alvast een kleine oldtimerbeurs als voorsmaak op het geplande groter evenement op 24april eerstkomend (zie ´agenda´).
In Hamont, grenzend aan Nederland, moesten er wel puchs te zien zijn, zo verwachtten we. Dat bleek ook zo: op de foto´s merk je een M50 in redelijke staat en een eerder uitzonderlijke DS50 K in nette staat, al was de cilinderkop wel foutief geplaatst.
Deze puchs waren TK voor €570 het stuk. Ook stonden er zeer veel Vespa´s waar veel geld voor gevraagd werd: €800 voor een opknapper; zijn ze dat waard ??? Ook zeer veel Kreidlers en vooral veel Zundapp´s. Naar een bing 12 mm carburateur moest je ook niet lang zoeken; die waren er in overtal.
Hier en daar zag je ook een paar Flandria´s staan en een stuk of 8 Solexjes.

In april worden 100 standhouders verwacht en waarschijnlijk zal er dan ook veel Puch’s te beleven zijn. Zie dus dat je d´er bij bent !



Met dank aan Toon Nelissen



terug naar ritverslagen

Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539