Puch en Tomos Club Vlaanderen


Historische puch motorfietsen


Op onze inleidende pagina van deze site mogen we dan wel melden dat de PTCV zich in de eerste plaats tot doel stelt om de oude PUCH- en TOMOS-choppers van 50 cc terug in de belangstelling te brengen, intussen weten we wel beter.
PUCH had immers decennialang een zeer goede reputatie in de productie van zware motorfietsen en scooters, waar vele andere merken uit die tijd enkel het nakijken naar hadden.
Daarom willen we hier ook plaats ruimen voor beeld- en tekstmateriaal over deze producten van de fabriek uit Graz, Oostenrijk wat PUCH betreft, en deze uit het huidige Slovenië, wat TOMOS betreft.
In dit verband bevelen wij jullie ook warm de site aan van de motorenclubs uit Frankrijk en Nederland, die zich toeleggen op deze modellen. Zie hiervoor respectievelijk L´Amicale PUCH en Puch Club Nederland (Nederlandse club voor Puch motoren )


'buikschuivermodellen' en crossmotoren van PUCH (met dank aan Matthias)

Puch 250 T Colibri


Puch 250 S4

Puch 125 TS

Puchscooter 125 RL

Puch 125 sv

SRA 150

Puch 175 MCH

Puch MCH 250

Puch M 125

Puch 175 sv (s)
Van dit type motorfiets werden tussen 1953 en 1967 in totaal 81.005 exemplaren geproduceerd (waarvan slechts 716 in 1963, hetgeen op de uniciteit van het hieronder afgebeelde voertuig wijst onder het titeltje ´restauratieobject Puch 175 sv´). Het betreft het zgn. ´toermodel´. De latere versies waren technisch beter uitgerust dan de eerste, oa wat de verlichting betreft. Het hieronder afgebeelde model heeft een zgn. buddyseat, maar op de plaatjes hiernaast zie je dat deze motoren ook vaak werden uitgerust met één of twee grote typische zweefzadels zoals op onze geliefde MV´tjes.
Daarnaast werden er in dezelfde periode nog 8.378 ex van de sportversie uitgebracht, de zgn. 175 svs, waarbij de laatste ´s´ dus slaat op ´sport´.
Ook hier betreft het een ééncylinder tweetaktmotor, met twee zuigers. Dit dubbel zuigersysteem was net zo specifiek voor de puchmotoren, en zorgde ervoor dat het mengsel optimaal verbrand werd met betere rijprestaties tot gevolg. Zelfs vele viertakters moesten het afleggen tegen deze motoren.
De kenmerkende kleuren van het model sv waren in de beginjaren zeeblauw en fletsgroen; vanaf 1957 zwart. Het model svs werd al die jaren enkel in rood uitgevoerd.
De hier afgebeelde 175 sv heeft 10 PK bij 5800 toeren per minuut. Kenmerkend is ook de Fischer-Amal carburator, 20 mm. Het betreft een 172 cc motor met tweemaal boring 42 mm x 62 mm. De maximumsnelheid lag rond de 95 km.
Voor het rijgedrag verwijzen we naar het artikel onder onze rubriek ´motorrevue´: het was bijzonder aangenaam en comfortabel rijden in die tijd, maar slechts weinigen konden zich zo´n motor aanschaffen.



Restauratieproject Puch 175 sv, 1963



restauratie van de buddyseat
Hier zullen wij aan de hand van uitvoerig beeldmateriaal de restauratie beschrijven van een puchmotorfiets van het type 175 SV, bouwjaar 1963. De restauratie is al enige tijd voltooid.
De restauratie van het zadel kan je hierbij aanschouwen in detail. De man die deze klus zo vakkundig klaarde heet Michel Wyns. Hij is perfectionist en doet veel meer dan zo maar een job. Voor het zandstralen en herlakken van het onderstel schakelde hij zijn buur en maat Danny Van Loo in. Zoals je ziet een al even groot vakman.

zadel Puch 175 SV: vóór en na

Puch 175 sv, 1963, bij aankoop en in deels ontmantelde staat

'fertig'



Motorrevue Puch 175 sv



(bron: Auto Motor Klassiek - René de Ruyter)



Zo zoon, zo vader ?




Toon heeft nu echt de smaak de pakken en is aan ´het grotere werk´ begonnen. Dankzij z´n vader wist hij zich een 175 sv aan te schaffen. Het afgebeelde voertuig werd destijds in België ingevoerd, en was origineel bordeauxrode van kleur. Wellicht wordt hij ook terug in die kleur herspoten.

Het geluid van Toon´s 175 SV

De originele papieren van Toon's sv

De voor die tijd gepeperde rekening

De collectie van Toon

'On the road'

Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539