Puch en Tomos Club Vlaanderen
MEETING HARRY EVERTS: THE MOVIE


Op deze pagina brengen wij uitvoerig verslag over het bezoek dat wij eind 2004 brachten aan viervoudig oud-wereldkampioen motorcross Harry Everts.
Hij werd wereldkampioen op een Puch 250 cc in 1975 !

Naar onze mening kijkt men in Puchkringen vaak niet verder dan de gekende MV´tjes en doet men het roemrijke verleden van dit merk daardoor geweld aan. Puch manifesteerde zich dus ook in het motorsportgebeuren gedurende enige tijd als een topmerk.

Wij trokken bij dit icoon van de motorsport ter plekke en namen zelfs een professionele cameraman onder de arm. Het volledige interview is nu ook beschikbaar gezet via youtube. Maar we beginnen met een verslag van de VRT uit midden jaren 70 van vorige eeuw.


Interview met Harry, in 1974/75.
nog een filmpje op wmv formaat
En nog een filmpje op wmv formaat

Onderweg..



TEN HUIZE VAN HARRY EVERTS, WERELDKAMPIOEN OP PUCH IN 1975




Foto´s uit de oude doos



Harry Everts, wereldkampioen met Puch in 1975


Foto´s anno 2004, ´Ten Huize Van´




Das Motorrad


Zijn originele crossmoto waarmee hij wereldkampioen werd


Palmares van Harry Everts


Palmares van Harry Everts

1967 Belgisch kampioen 500cc VBM op MAICO
1968 Belgisch kampioen 500cc junior BMB op HUSQVARNA
Limburgs kampioen
1969 Belgisch kampioen 500cc senioren op CZ
Limburgs kampioen
1970 USA-series 125 cc: winnaar van 7 wedstrijden op PUCH
1971 Begin jaar 1971: beenbreuk
1971 Eind van het jaar: GP Oostenrijk Launsdorf: 1 punt
1972 Winnaar van de coup de Lavenier onder de 18 jaar, landentrofee ( van ieder land 4renners) op PUCH
1972 WK: 28ste in de 250cc-klasse
1973 WK:14de in de 250cc-klasse; beste Belg
Belgisch kampioenschap 4de
1974 WK: 3de in de 250cc-klasse
USA-series: 1ste in Texas; 2de in Washington
Belgisch kampioen inters 250cc
1975 WK: 1ste !!! Op PUCH !
Limburgs kampioen
1976 WK: 5de
1977 South-Africa-series: 6x winnaar; in totaal 1ste op BULTACO
1978 WK: 6de op BULTACO
1979 WK:1ste in de 125cc-klasse op SUZUKI
1980 WK 1ste 125cc
1981 WK 1ste 125cc
1982 WK 4de 125cc
1983 WK 4de 500cc
1984 WK: beenbreuk; op HUSQVARNA in de 500cc-klasse
1985 Internationale wedstrijden op SUZUKI in de250cc-klasse
1986 Internationale wedstrijden op HONDA in de 500cc-klasse
1987 PARIS DAKAR op HONDA op een 750cc-bak
Einde carrierre

In totaal 8x winnaar Motocross der Naties, Troffee der Naties 125/250/500cc
Aantal Grote Prijs (GP)- overwinningen: 26 in totaal
Special year 1979:
- 9 GP van de 12 1ste, waarvan 1GP 250cc buiten klassement te Genk en waarvan 1GP 500cc buiten klassement te Namen 3de
- 35 van de 42 wedstrijden 1st Topjaar



Trofeeën en relikwieën



De antichambre


De vroegere omkleedruimte

Seine Sammlung


Zijn privécollectie



Wedstrijdverslag WK ´75


Verslag van het wereldkampioenschap motocross 250cc van 1975, met dank aan Wilfried Van De Weijer:

Het is een mooi en boeiend WK. Tien verschillende rijders winnen één of meerdere reeksen, waaruit blijkt dat meerdere rijders aan mekaar gewaagd zijn.
Er wordt gereden met een brede waaier aan Europese en Japanse motormerken.
In die tijd hadden motorfietsen nog een eigen identiteit; ondermeer aan de vorm van de luchtgekoelde cilinder kan je van ver zien over welke moto het gaat. Tegenwoordig alleen nog aan de kleur! Ingewijden onderscheiden de tuffers zelfs aan het uitlaatgeluid! Bijvoorbeeld de toon van een brullende CZ ligt anders dan van een gillende Japanner!

* als uitschieter de 125cc klasse hier nemen niet minder dan 18 merken aan deel in 1975.

Wie zijn de hoofdrolspelers:

De jonge Everts met Puch, die vorig jaar derde werd in het WK. Hij wordt door kenners bij de kandidaten voor de wereldtitel gerekend.

Willy Bauer uit West Duitsland, rijdende met een Suzuki.

De Zweed Hakan Anderson op Yamaha, wereldkampioen in 1973.

De Duitser Adolf Weil weet zich, als groot sportman, ondanks zijn leeftijd van 37 jaar tussen de top te handhaven.

De Tsjech Falta, die vorig seizoen omwille van commerciële en politieke redenen de titel van wereldkampioen misloopt, behoort tot de toprijders. Vanaf de Poolse Grand Prix verdwijnt hij van het strijdtoneel, volgens geruchten zou hij ernstig ziek zijn.

De jonge Zweed Torleif Hansen op Kawasaki.

De jonge Tsjech Zdanek Velky rijdt zich met zijn CZ in de kijker en neemt aansluiting met de wereldtop.

De Rus Gennady Moiseev op KTM, de officiële wereldkampioen van vorig jaar kan wegens een herstellende polsbreuk in het begin van het WK seizoen niet aantreden.

Onze landgenoot Joël Robert, in de herfst van zijn crosscarrière, heeft nog enkele uitschieters in 1975 maar wordt niet meer bij de titelkandidaten gerekend na zijn matig seizoen van 1974. In zijn loopbaan mocht hij zich reeds zesmaal wereldkampioen 250cc noemen (driemaal op CZ, driemaal met Suzuki).

Maisch, zoon van een directeur van de Maico-fabriek.

De Amerikaan Jim Pomeroy rijdende op Bultaco een machine van Spaanse makelij.

Het is een spannend WK, tot vier Grands Prix voor het einde hebben vier à vijf rijders nog reële mogelijkheid om wereldkampioen te worden.

Hoe verzamelt Harry Everts met Puch de punten voor zijn wereldkampioenstitel?

Ter info:
Van de 24 reeksen gereden in 12 Grands Prix wedstrijden tijdens 1975, tellen de 13 beste reeksresultaten voor het behalen van de titel van wereldkampioen.
De eerste tien van een reeks behalen punten. Vertrekkende van 15 voor de overwinnaar, over 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 tot 1 punt voor de tiende.

SPANJE
Everts begint het seizoen sterk op het door regen geteisterd circuit te Barcelona.
Met een tweede en derde plaats in de reeksen wordt hij eindoverwinnaar van de Grand Prix. Hij heeft een betere tijd dan Bauer (Suzuki) die derde en tweede wordt.
Een eindoverwinning die Everts behaalt in de laatste ronde, wanneer hij Torleif Hansen van de derde plaats weet te verdringen.
De reeksoverwinnaars zijn Hakan Andersson in de eerste en Adolf Weil in de tweede. Weil rijdt met een in zijn vaderland geproduceerde Maico.

OOSTENRIJK (Sittendorf)
De CZ-rijder Jaroslav Falta wint beide reeksen.
Everts wordt derde in de eerste reeks achter Joël Robert.
Na een slechte start in tweede reeks stuurt hij zijn Puch naar een achtste positie! Maar krijgt problemen met de achtervering en is genoodzaakt gas terug te nemen. Als 14de ziet hij de geblokte vlag en kan aldus geen punten vergaren in deze reeks.
PS: tijdens zijn verblijf in Oostenrijk test Everts bij de fabriek uitgebreid zijn nieuwe Puch-machine.

BELGIE (Retinne)
Het is in deze Grand Prix dat voor het eerst de Puch met de dubbele carburator wordt ingezet. De carburators werken gelijktijdig echter één is zuigergestuurd de andere werkt via een inlaatschijf. Door deze technische spitsvondigheid heeft de Puch meer trekkracht bij lage toeren. Maar het zit Everts echter niet mee in zijn thuis Grand Prix.
De eerste reeks kent een valse start en wordt na één ronde afgevlagd. Dit tot grote ergernis van Everts die op kop rijdt.
Na de herneming wint de Amerikaan J Pomeroy met zijn Bultaco-moto. Everts wordt vierde.
In de tweede reeks gaat Everts onderuit in vierde stelling en na deze val rijdt hij zich met een elfde plaats net niet meer binnen de punten.

TSJECHSLOWAKIJE
In de eerste reeks komt de leidende Falta in contact met moederaarde. Hierdoor wordt Velky zijn landgenoot als reeksoverwinnaar afgevlagd. Als 25ste vertrokken heeft Everts een slechte start en stopt half wedstrijd in dertiende positie. Dit om zijn krachten te sparen voor de tweede manche op het snelle, harde en brutale circuit te Holice. In de tweede reeks snort Falta met zijn Tsjechische CZ-tuffer naar de zege.
Everts vertrekt als zesde en stuurt zijn Puch als achtste over de eindstreep. Bauer gaat aan de haal met de eindoverwinning van de Grand Prix en blijft leider in het kampioenschap, echter zonder één enkele overwinning! Everts staat vijfde in de ranglijst van het kampioenschap.

POLEN
Het is Everts-dag, in het zware zand te Stettin rijdt hij ijzersterk en geeft de concurrentie het nakijken.
Hij wint de twee reeksen en werkt zich met één ruk op naar de tweede plaats in het WK achter Bauer.

JOEGOSLAVIË
Velky wint de eerste reeks te Trzic. Everts raakt bij de start ingesloten en strandt op een zevende plaats. In de tweede reeks is het door de regen glad geworden en Everts schrijft de overwinning achter zijn naam.

DUITSLAND
Op het circuit te Bauern verliest Everts zijn tweede positie in de eerste reeks door een lekke band. Hij behaalt geen punten.
In de slotreeks stelt hij de tweede plaats veilig achter de Grand Prix overwinnaar Velky.

ENGELAND (Portsmouth)
De combinatie Everts&Puch rijdt nogmaals beresterk.
Hij neemt, in vierde positie uit het startgewoel gekomen, vier ronden voor het einde de leiding over van Maisch in de openingsreeks.
In de slotreeks wordt hij tweede achter Andersson nadat ze Bauer van de leiderspositie hebben verdrongen.
In de ranglijst van het WK komt Everts aan de leiding. Hij wipt over Bauer die in de eerste reeks geen punten weet te scoren.

FRANKRIJK
Op het snelle circuit van Thomer la Sogne wordt Everts zevende in de eerste reeks.
Wegens kettingbreuk kan hij in de tweede reeks geen punten verzamelen. De reekszeges gaan naar Weil en Velky.
Ondanks de matige puntenoogst van Everts blijft hij aan de leiding van het WK, immers zijn rechtstreekse belager Bauer komt niet aan punten scoren toe in de eerste reeks.

ZWEDEN (Jarva)
Het is verschrikkelijk warm en de rijders putten diep uit hun fysieke krachten. Everts wordt achtereenvolgens achtste en vijfde. De reekszeges worden op naam geschreven van de Rus E. Ribaltchenko rijdende op een CZ en H. Maisch op Maico.

FINLAND (Erkyland Lukot)
Met een tweede en derde plaats in de reeksen verovert Everts zijn eerste wereldtitel. Mathematisch is hij voor zijn belagers onbereikbaar geworden.
Zijn eerste wereldtitel behaalt Everts met een motorfiets van Europese makelij.
Voor Puch wordt het de eerste en enige wereldtitel.
Oud-wereldkampioenen winnen de reeksen, respectievelijk Moiseev in de eerste reeks (zijn enigste overwinning in dit WK) en Andersson in de tweede reeks.

ZWITSERLAND (Wohlen)
In de eerste reeks valt Everts uit wegens een defect aan de benzinetoevoer, maar laat in de laatste reeks van het seizoen zien wie de nieuwe wereldkampioen van 1975 is.
Hij stuurt zijn Puch voorbij de aan de leiding rijdende Bauer als deze een stuurfout maakt.
In het totaal heeft Everts 5 reeksoverwinningen gehaald in dit WK.

Everts wordt wereldkampioen met 159 punten, tweede wordt de Zweed Hakan Andersson op Yamaha met 134 punten.
1975 is een triomfjaar voor België immers ook de WK-titels bij de 500cc en 125 cc worden door Belgen veroverd, respectievelijk Roger De Coster en Gaston Rahier beiden op Suzuki.

Wist je dat Puch ook streed in het WK 500cc?
De Duitser Herbert Schmitz wordt op Puch achtste in het WK 1975. Zijn hoogte punt een 2de plaats in de tweede reeks van de Grand Prix van Duitsland.


Mystery solved, thanks to Mark Glow from Michigan




De man op deze prentkaart is NIET Harry Everts, ook al staat dat zo vermeld. Wie is het dan wel ? Wij wachtten al ongeveer twee jaar op het goede antwoord, dat Harry onszelf mondeling had meegedeeld toen we bij hem op visite gingen.
Mark Glow uit het verre Michigan, wist het ons te vertellen. Thanks Mark, you won !! We will try to send you the wine bottle chateau Le Puch if it ainn´t too expensive.


Mystery Man
"Hello, my name is Mark Glow. I live in Holly, Michigan, USA. I saw your website and thought it was very good. When I scrolled down to bottom of Harry Everts Page, I was surprised to see the Mystery man post card. I have the other misprint postcard with the photo of Harry Everts riding PUCH !!
So, what led me to your site was my research of history and KTM Russian racers such as Moiseev and Kavinov. That lead to _www.cz-motokros.wz.cz_ (http://www.cz-motokros.wz.cz) site which had remarkable photos from the 1977 Czech 250 GP, where I believe there may be a photo of Harry, and _http://motorbikearchives.com_ (http://motorbikearchives.com) that had a competition article on the same race, with a photo of Harry on Bultaco.

Upon surfing the Internet for 1970´s World Champions, I found your PUCH site which had great photos of Harry and his accomplishments. I also enjoyed reading on the Internet about his son Stephan who is also a World Champion.
I found the "Mystery Man" postcard on Ebay. I realized the mistake in printing once I purchased it because the seller had the other misprinted postcard. I just became aware of your site recently.
I also have another postcard you may be interested in. I think it is Harry Everts on this postcard, together with Gaston Rahier and Joel Robert, leading.
Also, here is a photo of Harry that shows him in 1974 Dutch 250 GP, similar to the other postcard. If there is anything more I can do for you, please let me know."

What about Mark himself ?
"You asked about me and I am not sure where to begin. First of all, I am 46 years old and I live in Holly, Michigan. I got married this past year and my wife has two adopted children from South Korea. I needed an escape from the wife, kids, and my new dog. That is when I started my research on the history of motocross. I´ve always enjoyed the 1970´s era of the 250 World Championships because it was a very competitive decade, it´s always been in the back of my mind.
I started riding myself in the mid 1970´s on a Suzuki TM 125 and then a Honda Elsinore 125. In May of 1978 I purchased a KTM 250 MC5 from David Hollis, who was the last champion of the Trans AMA series 1982 on a Yamaha. He rode the KTM bike in the Florida Winter AM Series in early 1978.
And to give you and Harry a laugh,- I have attached a photo of myself from July 1976 when I was 16 years old on my 125 Elsinore (nvdr: deze foto konden we voorlopig helaas niet plaatsen wegens te groot). The 1978 KTM 25, I regretfully sold in 1982 ! If only I had that bike back, my wife would really have something to worry about!
."

Pavel Rulev ?
Van Kamiel De Brue ontvingen we deze foto´s van een Harry Everts Puch 250 replica :

Copyright © PTCV 2004 - 2017
Contact : E-mail : info@ptcv.be Tel: 03-2971539